söndag 16 december 2012

Kräsen?

Det var rätt länge sedan vi började kolla på barnvagnar. Vi har varit på Babyproffsen och "provkört" några. Vi är båda överrens om att vi vill ha en barnvagn med 4 fasta, lika stora hjul, som är kombinerad ligg- och sittvagn. Det är de "kraven" vi utgår från i sökandet.

Nu när vi vet lite mer exakt vad vi vill ha så kommer ju frågan om vilket märke och modell man ska köpa. Vi kommer förmodligen att köpa barnvagn begagnat på Blocket, eftersom det finns många som bara är ett par år gamla. Men när man köper begagnat ska man nog ta ett märke som är känt för att vara hållbart och som det finns reservdelar till. Vi gillar både Emmaljunga City Cross, speciellt den vita modellen Leatherette. I början av graviditeten såg vi ett par sådana på Blocket men då kändes det för tidigt att köpa vagn. Nu har det inte kommit ut någon på evigheter! (Vi bor i Blekinge och har kollat angränsande län). Tiden tickar ju ändå på. Det finns några på Blocket i andra färger, men det känns ändå inte helrätt. Eller jag vet inte, det kanske gör det..?Vi gillar också modellen Brio Happy.


Det finns ju andra vagnar som uppfyller kraven vi har men som inte är av de märke och modell vi tänkt oss. Hur kräsen ska man vara? Hur är det för er? Köper ni begagnat eller nytt? Letar ni efter en viss färg eller bara en viss modell?

6 kommentarer:

  1. Vi har velat fram och tillbaka i veckor och hade tänkt oss en liten teutonia och satsa på att köpa begagnad. Istället blev det en ny brio happy och jag känner mig helnöjd.

    En rejäl och klassisk vagn!

    SvaraRadera
  2. Vi gjorde som så att vi åkte till Babyproffsen och tittade på en ny vagn Teutonia Mistral S - med både ligg och sittdel. Vi ville ha fyra hjul, roterbara. Det var våra "krav". Sen gick vi ut på nätet och kikade. Och som en skänk från ovan så låg det ute en annons på just en sådan vagn vi tittat efter, bara 15 min från oss. Den hade några år på nacken men efter att ha tittat på den, provkört, inspekterat och samtalat med andra mammor så beslöt vi oss för att satsa.

    Märket är känt för kvalité och otroligt hållbart även om man köper begagnat. Nu fick vi precis det vi önskade plus regnskydd och tillhörande skötväska för 2 500 istället för affärens nypris på nästan 10 000 kr. Vi är jättenöjda!

    SvaraRadera
  3. Jag bestämde mig från början för att köpa en begagnad men gjorde som ni och var i affären och klämde och kände först. Jag tycker definitivt man ska vara kräsen, hade jag inte köpt modellen jag ville ha så vet jag att jag skulle ångra mig och kanske vilja byta vagn till och med.

    SvaraRadera
  4. Vi köpte en brio happy, duovagn, på blocket. 1800 kr. Som hittat! Jag var väldigt kräsen med modell, något med färg. Mannen inte alls. Han ville ha en robust bara som håller för vargvintrar. Har provkört med vagnen ute i snön och den fungerar kanon. Den är fin och smidig för att vara en med fyra rejäl hjul. Vi köpte vagnen i v17 och imorgon när vi går in i v 19 ska vi göra ultraljud. Vagnen är grön/svart och vi tycker att den kommer passa så fint både till flicka och pojke. Vi har bara hört gott om vagnen och vi är så nöjda! :)

    SvaraRadera
  5. Jag skulle råda er att inte lägga ut en massa pengar på emmaljungan, har haft en sån fast äldre modell, och min kompis köpte ny (årets modell) och att använda den som liggvagn funkar superbra, men när det kommer till sittdelen så blir vagnen onödigt stor och klumpig. Det ledde till att vi faktiskt sålde våran, och det har jag aldrig ångrat! Min kompis använder sin fortfarande och svär varje dag över att vagnen är så stor o klumpig, och ångrar verkligen att det lade ner så mycket pengar på en ny vagn, men man vet ju inte innan vad man kommer tycka. Men jag skulle verkligen satsa på en billig liggvagn, lägg era pengar på sittvagnen sen för det är den ni kommer använda i några år! :)
    Hoppas ni hittar någon ni gillar :)

    SvaraRadera
  6. Kolla även bredden på vagnen, har en vän med en brip (vet inte vilket modell) men den när så bred att den inte ens kom in i vår hiss. Men det var nog en med svängbara hjul så det kanske inte är den brion ni tittat på. Lite tips bara :) Och stora hjul är bra i snön!

    SvaraRadera