måndag 17 juni 2013

Amning

Så fort Emilio lades på mitt bröst efter förlossningen började han hacka och leta efter bröstet. Tänk att de har det inbyggt! Första dagarna hjälpte barnmorskorna till jättemycket med amningen. Lillen tog inget ordentligt tag om bröstet så jag fick testa en amningsnapp. Fungerade perfekt med den! Köpte ett gäng till när vi kom hem och har fått använda dom sedan dess.

Ibland har det känts lite som ett misslyckande att behöva ha den, och det är lite omständigt när man är iväg. Jag har testat utan med jämna mellanrum och några gånger har vi fått till det utan den. Då har jag blivit så glad, tyvärr har det inte hållt i sig. Men nu har vi båda vant oss så mycket så det känns bara bra:) han får ju i sig maten och det är huvudsaken. 

Jag har ända från början tyckt att Emilio ätit ofta och länge. Han kunde sitta i 40-60 minuter och blev jättearg om man tog bort bröstet. Jag blev orolig att han inte fick i sig tillräckligt men vägningarna visade att han gick upp ordentligt i vikt! Barnmorskan sa åt mig att inte amma längre än en halvtimme eftersom de bara snuttar efter det. Men hur lätt är det? 

Satt med min amningskudde hela dagarna, ca varannan timme och var rätt låst. Men så en gång använde jag inte kudden utan han nästan satt i mitt knä och åt. Det tog 15 min! Jag undrade varför och började hålla honom så. Nu tar det 20- 30 minuter, inte längre. Och jag tror att det beror på att han är mer upprätt. 

Han äter ungefär varannan timme, fast inte på nätterna ( kommer i ett senare inlägg) . De första veckorna åt han på ett bröst i taget. Nu äter han på båda samtidigt, vilken syn va?? Haha nej men han får ta det andra bröstet när han är klar med det första. Han verkar bli mer mätt då! Jag har experimenterat en del med tuttar och tider och positioner men det fungerar bäst för tillfället!

Jag använder en kanonbra amningsapp så man håller koll på vilket bröst tur det är och hur länge sedan det var barnet åt. Den heter Amma. Som ni ser äter Emilio i genomsnitt 9 gånger per dygn. 

Amningsapp och amningsnapp:

4 kommentarer:

  1. Jag måste också andvända amningsnapp!! Lite bökigare men huvudsaken maten kommer ut :)

    SvaraRadera
  2. Jag använde amningsnapp i början och ibland nu på nätterna. Vet ju inte vilken storlek du har men jag började köra med en stl större än jag hade och när vi gjort det någon vecka tog han bröstet utan nappen mycket lättare. Han öppnade munnen mycket mer

    lindatunstrom.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju ett bra tips! På poteket här i stan har de bara tagit in en storlek, men man kan ju kolla i andra städer efter större storlek:) Tack!

      Radera
  3. Hittade en amningsapp som heter ammat som jag gillar!

    SvaraRadera