torsdag 5 september 2013

Byta till sittdel

Vi har varit ute och gått med vagnen i stort sett varje dag i flera veckor nu. Jag har sett till att gå när jag vet att Emilio ska  sova, och han har sovit gott både under promenaderna och legat kvar när vi kommit hem. Går vi däremot när han inte ska sova är det väldigt gnälligt. En kudde bakom ryggen har hjälpt litegrann men inte så mycket. Och det känns ju faktiskt som att man borde kunna ta vagnen även om Emilio inte är trött. T.ex när man ska handla eller gå på stan. Eller bara kunna ta en promenad när som helst under dagen.

Jag har funderat fram och tillbaka över att testa sittdelen och idag bytte jag. Det är ju bara att byta tillbaka om man vill! Jag såg till att gå efter Emilio vilat för att testa om han kunde vara nöjd vaken. Och det gick faktiskt väldigt bra:) Vi gick bara en liten runda, ca 25 minuter. Han hade en leksak med sig och lekte med den och såg sig omkring. Smågnällde en liten stund men slutade snabbt och tittade sig omkring igen. Och i slutet av rundan somnade han faktiskt fastän han precis hade vilat, kanske blev trött av alla intryck! 

Det verkar alltså som att sittdelen passar honom bättre men vi får testa några gånger till innan vi bestämmer oss helt. Jag är ju inte jätteglad över att lägga undan liggdelen eftersom jag tycker den är så fin, haha!

Jag tror i alla fall att vi kommer att bli nöjda med sittdelen. Jag var beredd att bunkra upp med kuddar och filtar runt Emilio nu när han är så liten men det gick bra ändå, han satt bra. Vi kunde inte ha axelremmarna för de satt för högt upp så han hade bara bältet runt midjan och mellan benen. Det finns 4 olika lägen att ha ryggstödet på och det lägsta är helt liggande. Chassit var bättre än på liggdelen för det gick att dra jättelångt fram, bra när solen står lågt. Man kan välja att ha sittdelen fram- eller bakåtvänd. Vi kommer ha den mot oss så länge som möjligt så att vi har uppsikt över plutten och så att han alltid kan se oss. Det är en trygghet för dem att läsa av föräldrarnas ansikten när de ser eller hör nya saker. För den som undrar har vi en emmaljunga citycross och är hittills väldigt nöjda:)

2 kommentarer:

  1. Sufletten är toppen på emmaljungas vagnar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på vissa vagnar finns det visst bara 2 lägen att välja bland. Det är ju skänt att kunna ha den precis hur man vill:)

      Radera