söndag 22 september 2013

Social mamma

Innan jag fick barn så brukade jag tycka att det kändes som att de som fick barn bara umgicks med andra mammor, inte sina gamla kompisar. Det kändes för mig jättekonstigt! Nu känns det inte lika konstigt längre. Jag umgås inte mindre med mina "gamla" kompisar, däremot umgås jag mer med nya människor. Och det är ju inte så konstigt egentligen, andra mammor är ju de enda som är hemma om dagarna sen har man ju i alla fall ett intresse gemensamt :) Jag har aldrig varit så social som nu under mammaledigheten!

Sen tror jag att man ska tänka på att höra av sig till sina gamla vänner. De kan nog lätt tro att man inte har tid när man har en bebis. Man kanske inte kan umgås på samma sätt som tidigare, inte i början i alla fall. Innan brukade vi alltid ha och vara på middagsbjudningar som varade sent in på natten. Nu är det smidigare för oss att ses lite tidigare, och man orkar inte vara uppe lika länge. Om ens gamla vänner lever ett helt annat liv och kanske är ute varje helg kan jag tänka mig att det är lätt att komma ifrån varann. Men är det riktiga vänner håller man kontakten ändå :) Livet förändras när man får barn men det tar inte slut. Man får helt enkelt anpassa sig. 

Nu i veckan ser jag fram emot att träffa både gamla vänner och nya bekantskaper, och deras bebisar förstås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar