söndag 21 oktober 2012

Böcker om barn

Efter att ha visat bokhögarna vid sängen igår kan jag ju visa vilka gravidböcker det är vi har. De mesta av böckerna på papis sida är faktiskt en massa skönlitteratur och historia och sånt (sövande).

På smällen är en jätterolig bok som tar upp en massa pinsamheter och annat man inte vågar fråga:)
Dock så känns den välldigt typisk "mamman mår dåligt, har ständigt humörsvängningar, pappan förstår inget och vill ut och festa/umgås med kompisar". Jag saknar lite fler perspektiv!

Bonnier ger ju ut Stora böcker om allt, och denna om barn är himla bra, "faktamässigt". Tar upp barnens första år också.

Patrick rekommenderade Du ska bli pappa som var väldigt roligt skriven och innehöll massa tips och annat smått och gott.

Jag lånade upp bibblans hela barnutbud för ett par mpnader sedan men de var i stort sätt liknande Bonniers. Sen tycker jag att mammatidningar är lite kul och lättlästa.


Vi kan väl dela med oss? Har ni några andra boktips?

2 kommentarer:

  1. Jag läste mycket faktaböcker i början men sen kom jag till en punkt då jag tyckte att jag läste samma sak om och om igen. Då gick jag över till svenska och engelska mammatidningar för variation. De två senaste böckerna jag läst är Handbok för gravida och Uppdrag: mamma. Båda tyckte jag var bra, rekommenderar särskilt Uppdrag: mamma. Jag har skrivit om böckerna här:

    http://forintearsanningenvacker.blogspot.se/2012/10/handbok-for-gravida.html

    och här:

    http://forintearsanningenvacker.blogspot.se/2012/10/boktips.html

    SvaraRadera
  2. Håller med om På smällen, den är bra men förutsätter att man lever något slags festarliv som man motvilligt måste ge upp. Jag har lämnat det livet bakom mig för rätt många år sen. ;) Jag och sambon sitter mest och hemmamyser eller har parmiddagar, och ser mycket fram emot att leva familjeliv.

    Tack för tipset om pappaboken! Jag har precis beställt Ett barn blir till som jag ska ge till min sambo i present. Han är inte mycket för att läsa så att jag tror att en bok med häftiga fotografier kommer att bli helt rätt. :)

    SvaraRadera