torsdag 11 oktober 2012

Gästinlägg från "Papi"

Hej på alla er ute i höstmörkret som följer denna bloggen. Tänkte göra min debut här idag med ett första gästinlägg. Håll utkik efter fler framöver;)

Vet inte hur det ser ut med pappabloggar men jag antar att de är i minoritet. Därför passar jag på att skriva av mig lite. Kanske kul för era partners också att läsa?

Jag inleder med en händelse som jag brukar tänka på emellanåt. Det var en varm sommardag i början av juni år 2000. Jag och några klasskamrater satt i gröngräset och filosoferade över livet och framtiden. Vi skulle strax därefter sjunga om studentens lyckliga dagar! Hursomhelst frågade vi varandra hur vi trodde livet skulle se ut om fem år...

Jag svarade mina kompisar att då hade jag rest jorden runt, skaffat utbilding och levde med fru och barn. Sitter och småler hur jag trodde att jag skulle hinna med allt det på fem år. Charmigt naiv:)

Det tog tolv år att infria drömmen och runt jorden har jag ännu inte rest, haha. Hursomhelst gick åren och när jag blev 27 kände jag mig redo att skaffa barn. I samma veva började Sandra sin lärarutbildning så vi beslutade att skjuta på planerna att skaffa barn.

Jag har längtat efter att bli pappa länge nu. Fast när jag tänker på mig tillsammans med barnet ser jag bilden av mig och ett barn kring 4-5 år som leker. Alltså inte spädbarnstiden. Det verkar inte ovanligt att blivande fäder har den bilden, har jag förstått, utifrån den litteratur jag läst om föräldrarskap.

Vi jagade ju ett plustecken en tid och när det dök upp blev jag jätteglad och samtidigt lättad att det hade fungerat för oss. Kan ju berätta för er att jag är en sådan person som har lätt för att nojja över saker och ting. Älta i mitt huvud skulle man också kunna uttrycka det. Oftast för mig själv eftersom jag inte vill belasta någon annan med mina tankar.

Hursomhelst blev jag lycklig att se plusset. Fast jag har inte fattat det ännu. Tänker att det är lång tid kvar. Dessutom har ju inte Sandra så mycket symtom. Hade hon blivit ett honmonster kanske det blivit mer påtagligt, haha.

Det blir ett långt inlägg märker jag och jag hoppas ni orkat läsa hit. Tänkte att jag skulle avsluta med att berätta om en liten lustighet jag har för mig. Det är så att jag snöar in på olika saker och vill lära mig allt i ämnet. Nu har jag snöat in på barnvagnar, haha. Läser om och jämför olika barnvagnar in i absurdum :) Så vill ni diskutera barnvagnar så vet ni vart ni ska vända er. Synd bara att denna egenhet hos mig inte leder till att jag för någon vettig forskning framåt istället :)

Nu har jag gjort min första debut i blogglivet och skulle kunna mala på mer men jag fick restriktioner att spara mig till nästa inlägg som kanske dyker upp inom en snar framtid. Ni får gärna ställa frågor eller kommentera så jag kan ta över Sandras blogg helt och hållet;)

Ha en förträfflig kväll!

Patrick

4 kommentarer:

  1. Kul att få läsa en blivande pappas funderingar. Vilken barnvagn är bäst? Vi har redan en barnvagn och min sambo tycker att den duger, men jag hade gärna köpt en ny =)

    SvaraRadera
  2. Hej Lisa,

    Kul att du kommenterade mitt inlägg och roligt att du också ville diskutera barnvagnar:) Som sagt kan jag mkt i teorin men inget i "praktiken" haha.

    Frågan vilken barnvagn som är bäst är en relativ fråga eftersom det skiljer sig så mycket i tycke och smak. Jag kan bara berätta om mina tankar.

    Jag vill ha en rejäl vagn med fyra stora hjul så jag kan gå långa promenader varsomhelst. Först började jag titta på Kronans vagnar och tyckte att de verkade rejäla. Fast pendeln har återigen svängt och nu är jag inne på en Emmaljunga City Cross och då med läderlooken, (Leatherette). Bara för den är så snygg, haha.

    Många gillar ju Bugaboos vagnar har jag förstått. Personligen tycker jag de är jättefula, fast det är kanske bara jag..

    Du skriver att ni redan har en vagn som "duger". Din kille kanske är som jag och tänker att har ni en som funkar finns det annat att lägga pengarna på. Kanske har han rätt? Är det så att det funkar eller vill du bara ha nytt;)? Inget fel i det i så fall men då får du ge honom lite nya argument till varför ni bör köpa en ny;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har en Emmaljunga City Cross och den är bra. Men med förra barnet, då vi använde den vagnen, bodde vi i lägenhet och hade en mjuklift i sittdelen. Det funkade riktigt bra. Men nu när vi har egen villa så hade jag velat ha en liggdel eftersom vi slipper bära och kånka och en liggdel känns mer ombonat. Om vi bara ska köpa en liggdel så kostar den några tusen, så jag hade lika kunnat köpa en ny vagn istället. Så resonerar jag, men inte min sambo. Jag har inte börjat försöka övertala honom än, men det kommer nog. Eftersom vi har två barn sen tidigare så har vi ju det mesta som behövs. Det som behöver inköpas är ett babyskydd och ett skötbord, men det är ju roligt att få köpa lite mer nytt än så :-)

      Radera
  3. Känns som det är många som är nöjda med sin City Cross, så det lutar mer och mer åt det även för vår del. Känns som du har alla argument du behöver för att köpa nytt och det kommer nog inte vara svårt att övertala din kille:)

    Må gott/
    Patrick

    SvaraRadera