söndag 14 oktober 2012

Gästinlägg nr två från "papi"

 
Du kommer inte att ha tid att träna den dagen du får barn och du kommer inte kunna tänka på vad du äter lika mkt heller! Detta är en kommentar jag fått höra mycket det senaste året. Folk säger det med en självbelåten min precis som det vore en stor nyhet de kommer med. Att barn tar tid och att livet förändras. Vad ska man svara dem? Jaha? Eller: vad säger du? Det visste jag inte?

Nu kanske du undrar varför folk fäller denna kommentaren till mig så ofta. Som jag berättade i mitt tidigare inlägg så går jag ofta in helhjärtat för saker jag gör. En av mina intressen är träning och kost. Tycker det är spännande och intressant och prövar mig fram till det som jag tycker funkar. Jag diskuterar gärna frågor kring kost och träning utöver barnvagnar;) Så om ni har synpunkter eller frågor kring träning blir jag glad om ni ställer dem.

För min del innebär det olika matlådor och diverse proteinshakes, var tredje timme. Det innebär också att jag tackar nej till godsaker som jag inte tycker att min kropp behöver. Jag försöker hålla en sund kosthållning för mig själv och med det menar jag att jag inte vilt och brett påpekar hur man ska leva. Men om någon är genuint nyfiken eller vill diskutera utan att fördöma mina val, pratar jag gärna på. I min omgivning bryr jag mig inte om och skulle aldrig kommentera vad andra äter eller inte äter. Varje människa får göra vad de vill.

Även om jag försöker hålla en låg profil i min vardag så leder mitt intresse och mina val ofta till att det kommenteras av andra, ofta med en viss sarkasm i tonläge och i samtalet. Sedan följer ofta kommentaren som jag inledde detta inlägg med.

Jag är inte dummare än att jag förstår att  livet blir en omställning  när man får barn och att man inte har samma tid. Men nästa gång ska jag bemöta folk med att be dem defininera träning och sund kost. Är inte promenader med vagnen träning? Är inte husmanskost bra kosthållning?

Kan man inte träna 1 dag i veckan då? En gång är ju alltid bättre än
noll gånger, eller hur?  Dessutom anser jag att träningen blir bäst om man kör intesiva och korta pass. Max 45 min tycker jag är bäst. Den tiden borde finnas på ett eller annat sätt. Om man vill så kan man brukar jag resonera.

Tvärtom tror jag att rutiner och en sund kosthållning blir desto viktigare när man bli förälder. Jag vill i alla fall föra en hälsosam livsstil vidare till mina barn. Att äta regelbundet och att lagad mat ingår i detta samt att "lördagsgodiset" äts på rätt dag. Varje dag kan ju inte vara lördag:)

Även detta inlägg blev långt. Verkar inte kunna sammanfatta mina tankar på ett bra sätt men jag är ju nybörjare med att blogga  ;)

Vad är era tankar kring ämnet? Kul att höra hur ni resonerar. Sandra sa också att jag skulle lägga in en bild till mina inlägg för att det blir "roligare". Så ni får hålla till godo till en från "garagegymmet" :)

Må gott!

Patrick



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar