lördag 13 oktober 2012

Supersense

Jag inbillar mig att ett av mina sinnen blivit starkare än graviditeten. Kan ni gissa vilket? Jo, luktsinnet! Jag påverkas så mycket av dofter nu, går och sniffar in omgivningen ständigt. Som tur är har jag upplevt det positivt, jag går alltså inte och känner hundbajjlukter vart jag än går. Nej, jag gillar det. Jag njuter mer av doften av mat och dryck än smaken av det. Och papis parfyment luktar som himmelriket. Sitter han i soffan och kollar på film kan jag sitta och lukta på honom, och låtsas titta på filmen.

Den enda gången jag märkt något negativt är på gymmet. Inte svettlukter, utan golvlukten. De har precis renoverat gymmet och lagt in en ny gummimatta över hela golvet. Den stinker verkligen!

Vad tror ni om detta, är det inbillning eller kan mitt luktsinne ha förstärkts?

Om jag hade fått välja ett sinne som skulle förstärkas under graviditeten hade jag helt klart valt synen. Jag är så gott som blind utan mina linser. -6.0 på ena ögat och -7.0 på andra. Väldigt närsynt alltså. Jag kan inte läsa längre fram än en decimeter utan linserna. Jag har glasögon men ser inte så bra i dem längre. Synen försämras hela tiden och jag är för snål för att köpa nya varje år.

Men innan bebis kommer måste jag skaffa mig glasögon som jag ser bra i. Då blir det noga många rundor upp ur sängen utan tid att hamsa med linserna.

På tal om symptom, jag tror att jag blivit mycket kallare sedan jag blev gravid också. Jag fryser nästan hela tiden. Det har ju blivit kallare ute så det kan ju vara en av anldeningarna i och för sig. Men jag har fått för mig att gravida brukar vara jättevarma och svettas och sånt mysigt? Det kanske kommer senare...

1 kommentar:

  1. Luktsinnet blir känsligare under graviditeten och visst luktar mat godare :) Tyvärr har jag fruktansvärt ont av sånt som inte luktar gott och blir illamående av minsta lilla. Men trots att jag mår illa och svettas som sjutton så är det skönt att veta att det går över, för om tre månader byter jag ut det mot mitt barn :D

    SvaraRadera