onsdag 5 februari 2014

Mat 9 månader

Jag tänkte berätta om vad och när Emilio äter nu när han är 9 månader. Jag tycker att det känns som att han äter mycket, jämfört med hur det var innan. Dessvärre är ju många mål välling! Nästa vecka ska vi till bvc och det ska bli spännande att se kurvan, tänk om den pekar rakt upp och vi övergöder honom haha!

Klockan 7 får han 1 portion gröt (på 1 dl vatten). Gröten är köpegröt från 8 månader, oftast Nestles smaksatta.

Klockan 10 är det mellis. Då blir det en banan, en leverpastejmacka eller pannkaka med efterrätt. Han brukar äta efterrätt 2 gånger om dagen. Antingen en halv glasburk åt gången eller en hel klämpåse per gång. Det var längesen jag gjorde egen efterrätt nu, så det blir i stort sätt alltid köpt.

Klockan 13 är det dags för lunch. Då brukar han få min hemmagjorda mat och äter ca 1.5 dl. Jag brukar göra spaghetti och köttfärssås, fisk och potatis eller kyckling och ris med grönsaker. Nu mixar jag inte allt med stavmixern utan låter det vara bitar av t.ex grönsaker och ris i, han tuggar ju maten nu. Oftast gör jag mat som räcker i en vecka, men har den tagit slut får han av det jag äter, som jag bara hackar lite. Igår fick han lax och ris som jag hade till lunch. Laxen var redan saltad men jag brydde mig faktiskt inte om det. Det är inte så länge tills han blir ett år och plötsligt ska klara av att äta salt. Händer det så pass sällan att maten är lite saltad (kanske trejde gången i hans liv) så är jag inte orolig alls över att det är någon fara för honom. Rekommendationerna att inte äta salt första året är för att det ej ska överkonsumeras.

Klockan 16-16.30 äter vi middag. Jag äter alltid samtidigt som Emilio annars också, då får jag också i mig mat var tredje timme. Till middag brukar han nästan alltid få köpt barnmat, och äter lite mer än en halv burk. Vi brukar köpa något som innehåller annat än det jag själv lagat den veckan, t.ex thai wok, mexikans gryta, skärgårdsgryta, lasagne och flygande Kalle. Efteråt blir det efterrätt för lillens del.

Vid nattningen 18.00-18.30 dricker han 200 ml välling. Det är fullkornsvälling från 8 månader. Om mattiderna på dagen skjuts upp så kan han få en sen middag vid denna tiden och bara 150 ml välling vid nattningen.

Runt klockan 23 brukar han vakna till och slurpa i sig ytterligare 200 ml välling.

Och det målet vi helst vill bli av med, vid 2 tiden. Välling även då. Ibland har vi energi till att försöka vänja av honom det, och ge mer mat på kvällen och vatten på natten. Nu var det ett par veckor sedan vi gjorde det sist. Just nu somnar han lätt om när han får mat så vi är helt enkelt lata och ger honom det.
Mat äter med ögonen också. Denna frestande (I know!) måltid består av kyckling, ris,
wokgrönsaker och en klick smör. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar