torsdag 13 februari 2014

Sånger om barn

Sedan jag blev mamma så har många sånger fått en ny betydelse för mig. Helt plötsligt så handlar ju alla kärlekssånger om BARN! T.ex Tommy Nilssons Öppna din dörr. "Den första gång jag såg på dig och kände hur du såg på mig"... Dah, hur har jag kunnat missa det? Förlossningen, första mötet med bebis...
Och förra veckan hörde jag Whitney Houstons gamla "My love is your love" och blev alldeles tårögd. Jag har aldrig gillat den låten innan men när jag tänkte på att den beskrev kärleken till ett barn (såklart den gör) så var den så fin "..and the lord ask me what I did with my life, I would say I spend it with you".  

Men visst, det finns ju de sånger som är ganska svåra att koppla till barn, även för en känslosam nybliven(nästan) mamma. Typ Lady Gagas Do what you want with my body. Inte för att plutt inte gör vad han vill med min kropp (som att kasta mat på den, spotta på den och sparka på den samtidigt som han skrattar) men låten ger inte riktigt den där kärleksskänslan. Inte heller Shakiras och Rihannas nya, speciellt om man sett musikvideon. Barnaskapandet-visst, men inte barn i sig.

Det finns några låtar som jag alltid kommer att förknippa med Emilio. När jag var gravid gjorde jag en Spotifylista med avslappnande låtar som jag lyssnade på när jag övade på att andas och sånt, och som jag skulle ha under förlossningen. Sen funkade ju inte internet när vi var på sjukan så de blev ändå gamla inlagda rock'n'roll låtar.. Men jag lyssnade sönder spellistan innan och lyssnar nästan på den varje dag nu när Emilio ska vila. Lugna mysiga låtar som jag sjunger för honom och som jag nog alltid kommer att gilla, t.ex Mando Diaos Strövtåg i hembygden, Lisa Nilssons Handens fem fingrar och Oh Lauras Release me. Fina bitar det där:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar