måndag 3 februari 2014

Trygga barn

Jag har tidigare skrivit lite om trygga och "otrygga" barn, och igår läste jag Idas blogg där hon länkade till ett jättebra inlägg om detta. Vi har från första stund tagit upp Emilio i våra famnar för att trösta honom när han varit ledsen. Det har varit mycket bärande, och än idag bär vi honom mycket om han är trött eller ledsen, eller om vi bara vill mysa. Jag har fått kommentarer och antydningar om att det är bättre att vänja barnen vid att skrika en stund och inte trösta dem med detsamma. Att inte bära, att låta andra trösta.

Om Emilio blir ledsen när han är hos någon annan får såklart alltid den personen försöka trösta honom, men när han ser på mig eller Patrick och sträcker ut armarna mot oss så tar vi honom. Det är ju hans sätt att säga att han vill till sin mamma eller pappa, att han vill ha närhet från oss just då. När det kommer till bärandet har jag många gånger känt att vi skulle vant honom vid att somna liggandes på dagarna redan när han var liten. För det är tungt att vagga honom till sömns nu, som tur är behöver vi inte göra det vid kvällsnattningen. Men att bära honom annars, istället för att låta honom sitta i babysittern och titta på oss när han var mini, har bara känts helt naturligt. Både jag och Patrick försöker gosa med honom så mycket som möjligt och vill ha honom nära, så det blir mycket bärande eller sitta i knät.

För ett par månader kände jag att vårt sätt kanske skulle göra honom otrygg, att han skulle bli blyg och inte våga vara ifrån oss eller leka med andra barn. Men där hade jag verkligen fel! Vid nya situationer är han blyg i början, så då är han alltid första stunden hos mig eller Patrick. Men sen kryper han ifrån oss och börjar undersöka, han tycker det är så kul att leka med andra barn och det har aldrig varit några problem att lämna bort honom själv till familjen. Det vi gjort är snarare att fått honom att känna sig trygg. Han vet att mamma och pappa finns där för honom om han skulle bli rädd eller osäker.

Alla som är intresserade av anknytning, trygghet och självständighet när det kommer till barn borde läsa detta lilla bra inlägget!!! :)
Titta denna söta lilla farbrorn;)

1 kommentar:

  1. Bra skrivet! När jag läste ditt inlägg tänkte jag att jag måste skicka en bra länk om detta, men så hade du själv länkat till den i slutet! :)
    Hur kan folk tro att man blir trygg av att bli lämnad ensam o inte vara säker på om någon kommer om man blir ledsen?

    SvaraRadera