torsdag 29 augusti 2013

Det efterlängtade receptet: Emilios dubbeldäckarkladdis

Äntligen har jag tagit mig tid att lägga ut receptet på den goda chokladtårta vi hade på Emilios namngivningscermoni. Det är så många som efterfrågat det!

Eller nja...Ärligt talat så är det...hmm..
INGEN!?

Men jag vet hur ni tänker:
"den ser ju så god ut så det är säkert ett hemligt recept"
"den ser så invecklad ut så det är inte ens någon mening att jag försöker"
"jag vågar inte fråga efter receptet, tänk om hon säger nej"

Men mina vänner, detta är er lyckodag. Det är ett officiellt, enkelt recept. Om ni gillar choklad så kommer ni älska denna! Det blir en hög fin tårta som räcker till många personer. Tårtan sätts med fördel ihop dagen innan den ska serveras. Jag visste att ni skulle vilja ha det så jag fotade till och med processen;)

1. Baka 2 kladdkakor, gärna 2 dagar innan du ska servera tårtan. Jag använde Arlas recept. Lägg dem i kylen i plastfolie.

2. Dagen innan servering. Vispa ihop 2 påsar tårtmousse från Dr Oetker. Jag tog vaniljmousse och chokladmousse.

3. Bred på ett tjockt lager mousse på den ena kladdkakan.

4. Lägg försiktigt på den andra kladdkakan. Jag trodde den skulle mosas ner men det gick jättebra!

5. Bred på det andra mousset.

6. Lägg på ett marsipantårtlock. Det räcker inte ned på kanterna helt men det gör inget!

7. Gör kristyr av mycket florsocker och lite vatten. Det ska vara tjockt! Dutta på kristyr på chokladpinnar och fäst runtom tårtan. Den stelnar och blir alltså som lim. Förvara tårtan svalt.

8. Dagen för servering. Dekorera tårtan. T.ex med florsocker och chokladbokstäver:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar