måndag 15 april 2013

Gravid som krökar

Jag var inne på svt play och skulle leta upp Smartare än en femteklassare. Har inte sett det och tänkte att eftersom jag haft en 5:a nu så vill jag se om jag kan frågorna:) Men hittade ett annat program som jag var tvungen att se: Gravid som krökar. Det är ett brittiskt program och jag tror att de visade första avsnittet igår. I varje avsnitt får man följa några gravida tjejer som lever osunt och barnmorskornas jobb med att försöka få dem att ändra sina vanor. I detta avsnittet var det en som kedjerökte, en som drack och stressade och en överviktig som bara åt skräp. Hemskt att se hur de levde och inte hade någon koll på hur det påverkade barnen och alla undanflykter till varför det inte var så farligt...

Jag är så himla glad för att jag inte har något beroende. Jag kan nog inte tänka mig hur svårt det måste vara att sluta röka eller snusa när kroppen är beroende av det. Det är så lätt att säga att det hade varit lätt att sluta om man blivit gravid eftersom man vet att man ska, men det är nog en helt annan sak att verkligen göra det. Jag har många gånger predikat för mina elever att de aldrig ska börja röka, och än så länge är de med på noterna...

Bara häromdagen så tänkte jag att vad gott det hade varit med ett glas iskallt vitt vin. Men att verkligen hälla upp ett glas och riskera att det skadar bebisen i magen skulle jag aldrig kunna göra. Nej, jag väntar allt tills graviditet och amning är över, för gott är det inte.

När det gäller att äta onyttigt och sötsaker under graviditeten är det nog den lättaste fällan att hamna i. Jag hoppas inte att jag gör min bebis sockerberoende redan i magen, för att jag fikar nån gång i veckan. Men där har ju barnmorskorna koll när de kollar vikt, blodtryck och på glukosbelastningen.

Att stressa under graviditeten är inte heller bra för barnet. Jag var väldigt stressad i höstas med plugget och nya jobbet, och det blev ju inte bättre av att tänka att man inte ska stressa för att det inte var bra för bebisen. Tanken i sig var ju stressande! Jag hoppas att min bebis mår bra trots att mamsen stressar ibland.

Jag kommer nog inte att se fler avsnitt av Gravid som krökar, för jag blir bara på dåligt humör haha, men kanske ett tips för er mer tåliga:)

3 kommentarer:

  1. På tal som smartare än en femteklassare. Du som jobbar med dessa barn, vad tycker du om frågorna? Flera av frågorna i varje program reagerar jag på och undrar över hur många femteklassare ute i landet som hade klarat frågan!! Vissa frågor är ju helt galna för en i 5an anser jag. Vad tycker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa frågor, inom matematik t.ex är sånt de kan, eller ska kunna i alla fall. Men vissa frågor är så specialinriktade inom ämnet och absolut inte en bra bild över vad 11-åringar kan:)

      Radera
  2. Såg oxå programmet och blev rätt arg! =)

    SvaraRadera