fredag 26 april 2013

Panpizza

I början av graviditeten hade jag en period där jag bakade rätt mycket. Och när vi har middagsbjudningar så visar jag er ibland lite bilder på vad vi tillagat för gott. Men jag har aldrig skrivit ut något recept här på bloggen. Det beror helt enkelt på att recept kanske inte riktigt hör hemma på en gravidblogg. Men, jag måste ändå kunna knyta dessa goa panpizzor till graviditeten...Hitt på nåt...Okej så här då: de sista veckorna av graviditeten ska man ladda med kolhydrater inför förlossningen, så då har jag ett recept just för er!

Vi äter dessa hemmagjorda panpizzor med jämna mellanrum och de är så smarriga! Smakar precis som sådana pizzaslices man köper på marknader och så. Tar en stund att göra eftersom de ska jäsa länge men prova, bara en gång!

En pizza räcker till 2 personer, man blir riktigt mätt av dom.

Recept på en pizza:

25g jäst
2,5 dl ljummet vatten
1 msk olivolja
1/2 tsk salt
1 tsk strösocker
1 msk bakpulver
6-7 dl vetemjöl special (det blir lite hårdare fastare med specialen)
Olivolja att smörja plåten med
Valfri pizzatopping

Rör ut jästen i det ljumna vattnet. Tillsätt olja, salt och socker. Blanda ned mjöl blandat med bakpulver till en slät deg. Jäs i 45 min. Kavla ut degen till en pizzabotten och lägg den på en plåt. Jäs ytterligare 30 min.

Lägg på din topping, t.ex passerade tomater, svampinjoner, bacon, salami (ok att äta när den varit i ugnen), ost eller vad du vill! Ha i mitten av ugnen 225 grader i 15 min. Servera med egen kebabsås och lite sallad!
Om du gör fler än en pizza så går det jättebra att ha båda plåtarna inne samtidigt i ugnen, bara byt plats på dem efter halva tiden.

Ha en fin fredagskväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar