onsdag 2 oktober 2013

Lätta kvällar, tuffa nätter

Ja, så kan man väl sammanfatta den mörka delen av dygnet nu för tiden. Emilio har varit oförskämt lätt att natta på sistonde. Äta, läsa, sjunga, lägga i sängen, pussa godnatt och gå ut. Sen domnar han själv utan minsta pip. Det känns som att han verkligen hajjat att det är dags att sova när han läggs ner i sängen, det blir inget lekande eller ta uppande:)

Jaha, men det låter väl bra va? Tyvärr ligger ju inte lillen kvar i sin spjälsäng hela natten. Klockan 11 börjar det. Han får komma upp och äta och somnar efter en stund. Mysigt, och efter det får han ligga i babynestet mellan oss. Men sen vaknar efter 1.5-2 timmar resten av natten. Han snuttar en liten stund och somnar sen om. Men många nätter på sistonde har vi varit tvungna att byta blöja och då har det dröjt länge innan han har somnat om.  Då har han legat och jollrat en halvtimme sen tröttnat och börjat skrika. 

De nätter då han inte somnar om är jättejobbiga. Jag tar inte upp och försöker söva honom för jag är rädd att han vänjer sig vid det. Han får ligga i sin säng tills han blir tillräckligt trött för att kunna ammas till sömn. Men jag ska inte överdriva, de andra nätterna är inte så jobbiga. Jag har lätt för att somna om efter han ätit, det är bara det att det blir så många gånger man vaknar. Inatt stoppade jag in nappen rätt snabbt efter han börjat "äta" och det gick bra och han somnade. Förhoppningsvis kan det räcka med nappen så småningom. 

Jag vet att det inte alltid kommer vara så här och att jag kanske kommer sakna nattamningarna. För visst är det mysigt:) Men nu känns det som att det kommer dröja många många månader tills vi kan hoppas på att få sova mer än 2 timmar i sträck. 

6 kommentarer:

  1. Vi har likadant här... Han somnar vid 20.30 och sover gott till 00 ca. Sen börjar det... 1 gång i timmen eller varannan timme vaknar han... Hoppas det vänder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa man hoppas ju att det bara är en "period". Men frågan är hur länge de där perioderna håller i sig;) Jag tänkte testa mer och mer med nappen, om jag orkar dvs..!

      Radera
  2. William sover 3 timmar åt gången på nätterna. 2 gånger har han sovit 5-6 timmar Oftast somnar vi båda om vid amning när han sover bredvid mig. Nu försöker jag lägga honom i spjälsängen och bara ha honom hos mig när han äter. Det innebär ju dock att jag är vaken mer på nätterna. Ibland tar det också ett tag innan han somnar om och ibland är det fullt krig. Äter, sprattlar, äter, gnäller och sen ger jag upp och går runt och vaggar honom med bröstet i munnen. Vill inte att det ska bli en vana, men klockan 03 så är jag desperat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Emilio sov längre stunder för en månad sedan eller så, hoppas det kan komma tillbaka igen. Jag försöker med hålla mig vaken så att jag kan lägga över honom i spjälsängen, känns som att han sover bättre där..:)

      Radera
  3. Åh.. snälla. En bebis "lär" sig inte, "vänjer" sig inte, kan inte "skämmas bort". Vi som föräldrar är skyldiga att vara lyhörda för deras behov och tillgodose dem. Ofta får de för lite närhet. Lite lästips: http://detkänsligabarnet.se/2013/det-kom-ett-brev-om-somnmetoder/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar inte om att inte vara lyhörda för deras behov. Närhet och kärlek får han, såklart kan de inte få för mycket av det. Men att äta varje timme tror jag absolut de kan vänjas av!

      Radera