torsdag 4 juli 2013

Hur mycket skriker en bebis på en dag?

Innan tyckte jag att Emilio var en väldigt skrikig bebis. Nu tycker jag inte det längre men det kanske bara är för att jag har vant mig. Jag läste någonstans att bebisar skriker 1-1.5 timme per dag i genomsnitt och tänkte att det kunde vara lite kul att kolla om det stämmer med vår plutt. Så idag tänkte jag försöka räkna lite på det! Nu är klockan 1 och han har nog skrikit ca 30 minuter ( sammanlagt, inte sammanhängande) sedan han vaknade vid 6... Skriken kommer alltid när han är trött och ska somna, konstigt nog inte på kvällen när vi lägger honom på natten. Det är precis som att han inte vill somna på dagen egentligen och har svårt att komma till ro. Skriken kan också komma när han är hungrig, vill byta blöja osv. Man försöker ju vara ute i god tid och tillfredsställa behoven innan skriken kommer men det är inte alltid så lätt. 

Vi märker ju också att det är annorlunda från dag till dag. Det är också lättare att trösta från dag till dag. Jag har verkligen blivit mer immun mot barnskrik nu, innan fick jag typ panik står gång han var ledsen. Nu vet jag att det finns inte hur många orsaker som helst det kan bero på, oftast vet man precis vad det gäller. I de flesta fall handlar det om att han är trött och då brukar en av följande fungera: antingen stå upp och vagga honom där det är ljust och lite ljudligt, eller gå in i mörka sovrummet och lägga mer honom. Det handlar väl om ifall han fått för mycket stimulans. 

Visa bebisar är nog helt enkelt skrikiga av sig, och jag tror att vi har en av dom;) men som sagt, jag tänkte försöka hålla koll på det idag. Återkommer ikväll ( han brukar aldrig skrika på natten men skulle han göra det inatt så lovar jag att uppdatera tiden imorgonbitti hihi )

Det vore kul om ni också ville räkna ut ungefär hur mycket er bebis skriker på en dag. Handlar det om 10 minuter eller ett par timmar? Hur gammal är bebisen? 

3 kommentarer:

  1. Nu är det kanske inte rättvist mot Neo under utvecklingssprånget då han skriker mer än vanligt.. men om man bortser från det så har vi nog inte heller en skrikig bebis.. om man tänker efter.. Han skriker till om något tar för lång tid eller liksom gnäller. Men annars rör det sig inte om några jobbiga skrikperioder. På nätterna skriker han som tur var aldrig.


    Men precis som du fick man ju lite mer panik i början så fort man hörde minsta lilla tendens till skrik. Efter denna utvecklingsfas är jag praktiskt taget immun :P Nu ska jag bara försöka ta med mig den känslan ut när jag är bland folk.

    För att summera: Neo är 5 veckor och skriker kanske absolut max 30 min om dagen. Under tillväxtperioderna kan det vara ett par kvällar i veckan han skriker till och från i mellan 1 timme till 3 timmar. På hela dygnet och då på kvällen.

    SvaraRadera
  2. Gud jag älskar verkligen din blogg och sättet du skriver på :) Keep it up! Har följt dig sedan jag själv blev gravid, det är så kul att få tips och sånt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Lycka till med graviditeten och mest av allt er fina bebis!:)

      Radera