måndag 1 juli 2013

Servettvikning: tvåfärgad ros

Igårkväll testade jag lite servettvikningar till namngivningen på söndag. 
Jag vet inte om jag skulle kalla dessa för rosor men jag tyckte de såg pigga och glada ut ( det kan servetter göra).

Så här gör du din egen ros:

1. Lägg två servetter på varandra

2. Jag hade stora servetter 40 cm vilket blev väldigt stora rosor. Så jag klippte ut en mindre kvadrat.

3. Gör en solfjädervikning

4. Klipp av knappt 1 cm av ena kanten 

5. Knyt på mitten med hjälp av remsan du klippte av

6. Veckla ut till en "fjäril". Den färgen du vill ha innerst ska vara överst.

7. Sära på servettlagrerna och dra de upp mot mitten. Varje servett brukar ha 2-3 tunna lager. Gör detta på båda sidor.

8. Voila'! Du har en färdig ros. Dessa hann jag göra igår. Hoppas att de håller sig så här så de inte ramlar ihop på några dagar... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar