lördag 6 april 2013

Come away with me

På de avsnitt jag sett av En unge i minuten reagerade jag på att det var så tyst under förlossningen. Inte under utdrivningsskedet såklart men öppningsfasen som ändå är flera timmar. Vi har alltid musik igång här hemma och det skulle jag även vilja ha på förlossningen. Det kan ju vara så at man är så inne i sig själv och koncentrerad på värkarna att man inte alls reagerar på om det är musik eller inte, men som det känns nu innan så skulle jag gärna vilja ha det. Förlossningsrummen har cd-spelare, men cd skivor är ju inte så vanliga längre..Så jag har påbörjat en spellista på Spotify:)

Under förlossningen så förstärks visst ens sinnen, speciellt hörseln. Jag har sökt på olika avslapningslåtar och lyssnat så att det inte är några jobbiga eller obehagliga ljud i de. Då kanske mamsen får ett utbrott haha! Den känsla jag vill att musiken ska förmedla (oj vad fint jag formulerar mig helt plötsligt) är lugn, harmoni och glädje. Sökte på meditationsmusik, instrumentala låtar, kareokeversioner osv..Satt rätt länge men valde bara ut 14 låtar. Noggrannhet!

Har ni erfarenhet av att ha musik på i förlossningsrummet eller kanske lite låtförslag till mig?

Bebis fick såklart vara med och bestämma.


Ni får lov att zooma in så ni får se låtarna:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar