torsdag 18 juli 2013

Att föda i Ungern

Idag är sista dagen som Patricks släkt från Ungern bor hos oss. De har varit här nästan en månad så det kommer nog kännas lite tomt de närmsta dagarna. Samtidigt ska det såklart bli skönt att bara vara vi igen, och få städa ordentligt haha! Jag gillar inte när det är uppställt, men borde nog börja vänja mig nu när jag har ett litet barn;)

Vi pratade om förlossningar och det är stor skillnad att föda barn i Ungern ska ni veta. När du åker in får pappan vänta utanför i en korridor, absolut inte komma in i förlossningsrummet. Det finns ingen som helst smärtlindring att ta. När barnet föds klipper de navelsträngen lite snabbt och går iväg med bebisen. De tvättat, mäter, väger, ger någon spruta. Efter ungefär 4 timmar får du träffa din bebis. 

När jag berättade att jag åkte in, fick en spruta som tog bort smärtan, fick upp barnet på bröstet med detsamma, Patrick fick klippa navelsträngen och att BB var som ett hotell, då bara glodde de som fågelholkar.  Det kändes liksom lite dumt att klaga på att det gjorde ont när man jämförde haha! Vi har det allt bra i Sverige hörrni:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar