tisdag 16 juli 2013

Gör det enkelt även om det är svårt

Vilken konstig rubrik kanske du tänker nu. Men det kommer klarna allteftersom du läser inlägget som Sandra bad mig skriva om kost och träning. Som ni märkt har bebisbloggen präglats av träningsrelaterade inlägg på sistone. Kanske bara är en fas?

Hursomhelst tycker jag det är roligt att få dela med mig av tips och tankar när det gäller en hälsosam livsstil. Jag har själv lätt för att lägga på mig överflödigt fett och får varje dag tänka på vad jag stoppar i mig. Av den anledningen vet jag nu, genom många års experimenterade, hur jag ska äta för att behålla eller gå ned i vikt. Redan nu vill jag poängtera att jag inte har någon utbildning eller liknande. Det enda jag har är min erfarenhet och det är den som jag gärna förmedlar till er. Min erfarenhet handlar om träning med vikter så det är där fokus hamnar. Om du avskyr att träna inne i gymmet ska du inte tvinga dig till det. Var och en måste hitta sin träningsform som man gillar och längtar till. Håll dig till det du gillar och har du en plan så följ den.

Men jag kommer redan nu hävda att styrketräning är den bästa träningsformen att förändra sin kropp, enligt mig. Detta inlägg riktar sig till dig som inte har några medicinska hinder eller andra komplikationer utan är redo att köra på. Kroppen och sinne måste vara 100 % om du vill få de resultat du eftersträvar. Det säger sig självt att om du tränar på 50% av din kapacitet kommer du inte få 100% resultat. MEN om allt är ok med din kropp och du har bestämt dig så kör vi!

Låt mig återgå till rubriken. Gör det enkelt även om det är svårt! Alltså krångla inte till träningen. Håll dig till välkända övningar som fungerat i årtionden. Övningar som involverar många muskler och som kallas basövningar. Lär dig korrekt utförande, be om hjälp av en instruktör eller kolla upp utförandet på Youtube. Till basövningar räknas bänkpress, knäböj, utfall, marklyft, militärpress (axelpress) och chins eller latsdrag.

Låt mig krossa en myt: Du blir inte ett muskulöst monster om du börjar träna med vikter. Knappt heller en ”biff”. Tro mig, det är supersvårt att bygga stora muskler. Det krävs årtal med tung träning och en felfri kosthållning om man ska bli ”biffig”. Än svårare har tjejer dessutom för att bygga muskler eftersom ni inte har testosteronet som vi män har biologiskt. Därför måste ni ta i desto mer i gymmet för era resultat. Livet är inte rättvist va? Alltså är det svårt att forma kroppen och bygga muskler. Nu förstår ni min vitsiga rubrik vaJ?

Konditionsträning gör dig smalare och att du tappar vikt. Det är ju ett mål för oss flesta som tränar. Men om du bara tappar en massa vikt kommer du kanske ändå inte få den där kroppen du drömt om. Ex om du tappar vikt kanske din rumpa bara bli ”platt” och du trots att du lyckats gå ned i vikt känner dig missnöjd. Det är här styrketräningen kommer in i bilden. För att forma kroppen krävs det muskler.

I exemplet med rumpan så formar du den med tunga och djupa knäböj och utfall. Glöm det här med 250 squats om dagen. Jag förespråkar att du gör 5 set tunga knäböj och 5 set tunga utfall. Alltså två övningar med totalt tio set räcker. Om du kör tungt lär du inte ha mer energi till något annat heller. Värm alltid upp de musklerna du ska träna och arbeta dig upp med vikterna:

Ex: 1 set med bara stången, nästa set har du 20 kg på stången och gör 15 repetitioner. 3 setet har du 30 kg/10 reps, 4 set 40kg/8reps, 5 set 50kg/6-8 reps. Du förstår principen va;)?

Muskler ökar också din fettförbränning och det är ju också ett plus. Konditionsträning rekommenderar jag att man lägger efter styrketräningen. 10-15 min brukar vara lagom om du kört slut dig på gymmet. De dagar man inte tränar styrketräning kan du lägga in ett extra förbränningspass ex Body step eller liknande.

Mitt förslag till Sandra var att köra så här:

Dag1: bröst+rygg

Dag 2: Ben+mage

Dag 3: Konditionspass ex Indoor walking

Dag4: axlar+biceps+triceps

Låt mig krossa ytterligare än myt: Ingen bryr sig på gymmet om vem du är även om det kan kännas som alla titta på en. Om killar glor är det antingen för att du är snygg eller för att de blir glada att se en tjej som vågat sig in i gymmet och som faktiskt är där för att träna. Ännu gladare blir de om de ser att tjejen tar i riktigt i varje övning. Om du ändå masat dig ner till gymmet har du ju ett syfte med varför du gjort det. Använd tiden väl och håll det enkelt. Ta i som det känns som du skulle få näsblod och känn tillfredställelsen efter varje pass.

Låt mig sammanfatta mina tankar: Många kvinnor är rädda för att de ska få stora muskler och spenderar istället timmar på en crosstrainer för att få en rund och fast rumpa.

Vad ni däremot aldrig kommer lyckas med är att bygga en rund fast bakdel på en crosstrainer.
Det enda ni gör på en crosstrainer är bränner fett, vilket i sig säkert är en del av det ni strävar efter men när fettet är borta så är det muskeln som bestämmer hur bakdelen ser ut. En liten outvecklad gluteus maximus blir till en platt rumpa när fettet har försvunnit.
Det är nämligen muskeln under fettet som bestämmer rumpans form, i alla fall när fettprocenten
har sjunkit. När fettet har kommit ner till en viss procent så är det musklerna som ger kroppen dess form. Vill du då forma kroppen så är det musklerna du måste forma och det gör man med tung styrketräning
.

8-12 repetitioner för volym, 1-6 repetitioner för styrka.
Vikten ska vara så tung att du inte klarar göra mer än repetitionsantalet du siktar på.
Detta är vad som menas med tung styrketräning.

Detta är lite av mina tankar och har ni frågor eller synpunkter svarar jag gärna på dem. Kanske jag återkommer framöver med ytterligare gästinlägg. Tänkte jag skulle skriva mina tankar om hur det känns att blivit pappa. Kom ihåg att råd och tips är gratis. Ta till er av det ni tycler verkar vettigt men läs på, sök dina svar själv och skapa dig en egen uppfattning om vad som stämmer och inte stämmer.

Må väl och ta hand om dig!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar