tisdag 17 september 2013

Alkohol och amning

Jag har i de flesta fall väldigt lätt att se både för- och nackdelar, att förstå människors olika åsikter och att leva mig in i andra personers tankar. Det är få saker jag är väldigt "ensidig" om, där jag har svårt att förstå mig på motparten. Ett exempel är Sverigedemokrater... Tror knappast att jag behöver säga vilken åsikt jag har om dom. Men jag ger mig inte in i debatten, folk har rätt till olika åsikter även om jag verkligen inte håller med.

Men, nu har jag ju en mammablogg där jag faktiskt kan få ventilera mina tankar. Så jag tänkte att jag skulle skriva om hur jag tänker kring alkohol och amning. Håll med mig eller gör det inte, vi har olika åsikter och det är bra.

Som helammande mamma skulle jag aldrig kunna tänka mig att dricka alkohol. Enligt Livsmedelsverket är det ingen fara för det ammande barnet om mamman dricker 1-2 glas vin 1-2 gånger i veckan. Men varför i hela världen ska du dricka alkohol? Du har hållt dig i minst 9 månader under graviditeten, vad finns det för anledning att dricka nu? När barnet är 6 månader så rekommenderas du att komplettera amning med annan mat, så det handlar alltså om ett extra halvår i livet där du måste hålla dig ifrån alkohol. Den promille du har i blodet efter de där glasen vin har även din bröstmjölk. Barnet får i sig alkohol genom mjölken.

Det ska alltså inte vara någon fara för barnet att få i sig den ungefär 0,5 promillehaltiga mjölken, men frågan är finns det några fördelar? Nej, inte en enda. Man vet inte vilken effekt det har på barn på lång sikt eftersom det ännu inte finns några långvariga studier. Jag skulle aldrig riskera att mitt barn fick i sig alkohol för att jag vill känna smaken, värmen eller berusningen. Har jag hållt mig så länge kan jag gott hålla mig lite till (sen finns det såklart även en risk att det blir mer än de där 2 glasen och att du förlorar omdömet). Det finns säkert många bra anledningar till varför du förtjänar att ta dig ett glas efter så lång tid, men jag tror bara det är en undanflykt. Alkohol är inte bra för kroppen, speciellt bebiskroppen.

Sen ska man såklart alltid passa sig när det gäller alkohol i barns närvaro. Små barn känner av sinnesstämningar och kan bli rädda när mamma och pappa inte är sig själva. Och lite äldre barn ska inte heller behöva sitta med massa fulla vuxna, usch.

Nej, enligt min åsikt så är alkohol och amning en meningslös kombination.

1 kommentar:

  1. Håller med dig. Så viktigt är det inte att dricka. Visst är man sugen på ett glas rött till maten nån gång ibland. Eller lite bubbel en fredagskväll till lite goda ostar. Men det går över rätt snart. Och det finns alkoholfria alternativ som är helt ok. I så fall är det nog grejen att tex bara umgås med vuxna för någon kväll som lockar. Det var längesen... Jag håller på att trappa ner på amningen just nu. A är inte intresserad mer än nån minut när han ammar. Det har gått förvånandsvärt bra och i två dagar har jag ammat två ggr på natten och två ggr på dagen.

    lindatunstrom.blogg.se

    SvaraRadera