tisdag 3 september 2013

Korta fina stunder

När Emilio var nyfödd ammade jag honom nästan hela tiden. Jag bodde i soffan, han åt ca 40 minuter per gång och efter en timme var det dags igen. Men det var faktiskt inte så jobbigt ändå, man visste ju inte annat:) Det var ju mat och sömn som gällde för lillen då, en annan var glad om man hann stoppa i sig något alls;) På kvällarna om han var ledsen var enda trösten bröstet. Efter några veckor fick vi lite mer rutin och då åt han mer sällan och minst 30 min varje gång.

Nu äter Emilio i genomsnitt 8-9 gånger per dygn. På dagarna går det minst 2.5 timme mellan matningarna. Och tiden har minskat! Nu blir han mätt på en kvart ungefär, och den lilla stunden bara flyger iväg. Innan hann jag kolla igenom bloggar och annat medan han åt. Nu brukar jag kolla mobilen de första minuterna för då är Emilio så inne i sitt. Men sista stunden sitter jag bara och tittar på honom, och njuter av den fina underbara stunden. När han börjar bli klar tittar han upp på mig, stannar upp med suttandet och bara ler. Ibland kommer han av sig i ätandet jättelänge och ser bara helt fascinerad ut, goa lilla ungen! Dessa stunder gör amningen helt underbar! 

Efter Emilio ätit är han nästan alltid som mysigast, mätt och belåten. Om man har tur kan man få sitta och gosa in sig i hans nacke en lång stund och bara pussas. Sen brukar han bli på lek- och bushumör. Då passar mamma på att ta fina bilder på sin skatt:)





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar