söndag 5 januari 2014

Att sluta amma

För mig var det naturligt att vilja amma när jag fick barn. De första månaderna fick jag ha amningsnapp för att Emilio skulle greppa ordentligt. Det kändes lite omständigt och han svalde mycket luft och fick ont i magen av det. Då kändes det som att det skulle bli skönt den dagen jag inte längre ammade. Men när vi lyckades utan nappen blev allt så mycket bättre: det var smidigt och verkligen mysigt. 

Sen ett par månader tillbaka har amningen trappats ner något, helt naturligt eftersom Emilio börjat äta mat. I början fick jag en sorts separationsångerst till att sluta amma, det kändes konstigt att inte vara lika "behövd" längre. Jag har aldrig haft ett datum eller en ålder då jag planerat att sluta, utan har velat hålla igång det så länge som Emilio velat. 

Den senaste 1-2 veckorna har det bara blivit amning 1 gång/dygn. Jag har gett honom bröstet på morgonen och han har suttat lite grann men det har inte känts som att det kommit något. För ett par kvällar sedan läckte jag mjölk, något jag inte gjort på länge. Jag tror det var den allra sista mjölken för nu känns brösten mjuka och lite annorlunda. 

Jag är jätteglad att jag kunnat amma Emilio och stolt över att min kropp i ett halvårs tid kunde ge honom all näring han behövde. Det har inte varit jobbigt att sluta amma utan helt naturligt. Nu får vi mysa utan bröstet mellan oss och det går minst lika bra!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar