måndag 20 januari 2014

Sötpotatismos och fisk i vitsås

Jag har lagt mycket tid i köket ikväll. Patrick diskade innan han stack till gymmet och jag har sett till att stöka till det igen. Har förberett hans matlådor i form av lax och torsk,fast jag tänkte sno en fiskbit till lunch imorn. Sen har jag gjort mat till lillen. Emilio äter min mat, men inte med lika stor entusiasm som köpmaten. Han brukar få hemmagjord lunch och köpmiddag. Jag har smakat på burkarna och det är ju ingen märkvärdig smak, så det borde ju inte vara så svårt att göra lika gott själv. Ikväll har jag ansträngt mig och inte bara mixat ihop lite gott och blandat. Jag har till och med försökt få det att likna köpemat haha!

Här är ett halvdant recept på Sweetpotatoe 'n' white fishsaus:

*Tärna en stor sötpotatis och koka i mikron ca 13 min. Eller koka i kastrull, för all del. Häll av vattnet och mixa ihop med ett par matskedar matlagningsgrädde. Nu är sötpotatismoset klart!

* Tärna ett par morötter i fina bitar, gärna kuber, så där lagom tuggvänliga. Koka tillsammans med ett par teskedar majs tills morötterna är mjuka, ca 10 min (mikrotid).

*Vispa ihop några matskedar mjölk med nån tesked mjöl. Häll på en halv dl matlagningsgrädde och koka upp med lite torsk i. Min torsk hade redan kokat lite innan. Dela torsken i små bitar. Blanda ner morötterna och majsen och krydda med gräslök och lite lökpulver.

Färdigt! Jag tror inte det blir bra att röra ihop moset med såsen så jag fryser in det för sig. Är det någon som har tips på hur man lätt kan märka glas eller plastburkar med vad de innehållet? Kanske finns bra etiketter eller tar man kanske bara papper och gummiband? Kan funka! Just nu använder jag mig av elefantminnet...

2 kommentarer:

  1. Vanlig markeringstejp funkar! Men ta bort det innan burken ska diskas ;)

    SvaraRadera