fredag 24 januari 2014

Mobiler bland bebisar

Jag är ju som många andra smått beroende av min telefon. Jag kollar Facebook en gång om dagen och läser många bloggar, men det försöker jag alltid att göra på kvällarna. Men på dagarna brukar jag kolla mailen, och titta till min egen blogg ett par gånger. Jag tror att barn, även små bebisar, kan känna konkurrens med en telefon. Om de ser att telefonen tar mycket av förälderns uppmärksamhet så blir den ju nyfiken men kan nog även känna att den där telefonen är roligare än de själva. De förstår det såklart inte på det viset men jag tror de kan få den sorts känsla. När de blir äldre förstår de ju mer och då kan det bli riktigt synd om barnen. Jag såg en pappa sitta med sin mobil nonstop i en lekpark medans hans sin gungade och ropade :titta pappa vad högt jag gungar. Fruktansvärt tycker jag, samtidigt som det är en sån vana att pappan säkert inte ens tänkte på det. 

När jag kollar min mobil när jag har Emilio så gömmer jag alltid den så att han inte ser. Jag sitter typ bakom honom eller har den bakom knäna. Det bästa vore förstås om jag kunde låta bli den helt men det kan jag inte haha:) Men när jag tar kort på honom så använder jag mobbben och  det tycker han är kul, då vill han gärna smaka lite på den och det får han ibland. Sen får han ju se babblarna på mobilen ibland så visst är han nyfiken på den, men det är han ju på alla vuxenleksaker. Jag hoppas inte att han någonsin kommer behöva säga : "mamma, titta på mig" för att jag lägger uppmärksamhet på min telefon istället för honom. Jag kommer fortsätta hålla det mestadels till kvällstid och när han sover.

Jag vet att det finns vissa familjer som har mobilförbud om dagarna och bara får kolla telefonerna en viss stund. Det kan ju tyckas lite överdrivet men går det för långt så att man spenderar mindre tid och uppmärksamhet på barnen pga telefonen är det vettigt! Det är därför jag inte skaffar Twitter eller instagram, eller spelar några mobilspel,  vill inte fastna och lägga mer tid!:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar