tisdag 28 januari 2014

Sista förskolebesöket

Idag var vi på den tredje och sista förskolan och hälsade på. Det är en liten förskola med en enda avdelning i åldrarna 1-6 som ligger jättenära oss. Där var jättemysigt och de gav ett bra intryck. Det gick 16 barn där och var 4 i personalen. Jag tror det finns både bra och mindre bra saker med att gå i en grupp med blandade åldrar. En sak jag tyckte var jättebra var att de jobbade väldigt strukturerat och pedagogiskt. Hon visade mig massa material som handlade om social kompetens och hur man är en kompis som de jobbade med, som lärare älskar man ju sånt haha! Annars var de ute ofta, hade mycket pyssel, stor tomt och precis brevid en lekplats. Personalen verkade jättebra och engagerade, och var fina mot barnen. En nackdel var att de inte hade en egen kokerska eftersom det är en sådan liten enhet, utan de får samma som skolmaten ditkört.

I förra veckan gjorde vi ju ansökan till kommunen. Jag hade egentligen tänkt vänta tills vi besökt alla förskolor men då jag insåg att vi var lite sent ute (ca 7 månader innan inskolning!) så sökte vi direkt. Då tog jag vår favorit som 1:ahandsval och förskolan vi besökte igår som andra. Men jag kommer att ändra ansökan och välja denna som andrahand istället. Men om vi inte kommer in på vårt första val kommer vi ändå att stå kvar i kön, när det sedan blir plats får vi avgöra om vi vill byta dit. Vi blev tipsade om att höra av oss till de som har hand om ansäkningarna om ett par månader och ligga på lite, annars kan det ta lång tid innan man får veta vilken plats man får.

Jag tycker val av förskola är väldigt viktigt, mest personalen och hur de jobbar, vad de gör med barnen och hur de bemöter barnen. Jag hade inte alls haft samma bild av förskolorna och gjort samma val om jag inte besökt de innan. Jag ringde själv runt och bad om att få komma dit, det kan jag verkligen tipsa om. Första intrycket säger mycket om stämningen bland personal och barn tycker jag.

4 kommentarer:

  1. Hade kunnat skriva en hel uppsats om förskola och vad man kan tänka på... men först och främst: barnantal. Hur många personal är också viktigt. Men något att tänka på är att tre personal ska täcka upp hela dagen på förskolan och vi är bara tre personal på min avdelning mellan 10-12:15. Sedan är det planeringar och raster som man byter av varandra för. Och två pedagoger på 16 barn, det är inte aå mycket. Vi är två på 19. Tungt! Jag skulle välja att lämna mitt barn historia dagmamma om barngruupen för mina blivande barn är så stora som de är nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack för din kommentar! Det är jätteviktigt med antal barn och personal, och som du däger är det nog inte så många som tänker på att även förskollärare har raster och planering. De förskolarna vi tittat på har haft 2.75-3 personal på 13-16 barn, tyvärr känns det som att det är liknande överalt. I alla fall i vår kommun. Med det i åtanke är dagmamma en fördel, men jag ser så många andra fördelar med förskola.
      Den förskola vi hoppas att vi får plats på hade 2 småbarnsavdelningar med 13 barn i varje, och 3 personal/grupp. Grupperna hade sina lokaler precis bredvid varandra så det var många vuxna som höll koll på barnen. Det kändes lite bättre:)

      Jag förstår att det är tufft med 2 personal på 19 barn, era stackare!

      Radera
  2. Nej, det är ju inte så många som tänker på det så tänkte det var bra att upplysa.
    13 barn låter ju som en förhållandevis låg siffra, och det är ju underbart bra! För barnen och pedagogerna. Hoppas verkligen att ni får plats där! :) Jag älskar mitt jobb, men just nu är det tungt. Att inte kunna ge alla barn det de behöver känns inte bra. Med rätt förutsättningar är förskolan ett bra komplement till föräldrarna, och jag hoppas att det kommer att ske förändringar i hela landet, främst för det viktigaste vi har:barnen!

    Måste också säga att jag verkligen gillar din blogg. Har följt ett tag men inte kommenterat innan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hoppas med på det. Barnen spenderar ju mer tid med förskollärarna än föräldrarna på dagarna så man vill ju att de ska ha en chans att knyta an till varandra, och inte bara bli en i mängden.
      Tack så mycket snälla du:)

      Radera