måndag 13 januari 2014

Ont efter förlossningen

Under förlossningen fick jag sys på operation, eftersom jag sprack "inåt". På den första efterkontrollen efter ca 6 veckor gjorde undersökningen jätteont. Det kändes precis som att det blivit en kant vid öppningen och gjorde ont där inne. Barnmorskan sa att allt läkt ihop bra och att jag skulle höra av mig om det fortfarande gjorde ont efter 3 månader. Det gjorde det, och jag fick då en läkartid. Jag var inte så nöjd med läkaren för det kändes inte som att han förstod mig eller tog mig riktigt på allvar. Han sa i alla fall också att allt var läkt men att de sytt mig väldigt trångt, men att det borde ha töjt ut sig vid det laget. Han sa att det inte finns något man kan göra, inga operationer eller så, utan skrev ut Xylocain bedövningssalva till mig att smörja in med innan samlag, eftersom det är då det gör ont. När jag skulle hämta ut det på apoteket sa han att det är inget receptbelagt utan en vanlig bedövningssalva man tar vid t.ex insektsbett, dessutom skulle det bli dyrare att hämta ut det på recept än att bara köpa. Konstigt det där, men jag köpte i alla fall en tub!

Salvan fungerar bra och bedövar efter en liten stund, men det känns ändå jobbigt att det fortfarande gör ont efter mer än 8 månader efter förlossningen. Jag ringde därför upp mvc igen och frågade om det verkligen inte fanns något annat man kunde göra. Hon tyckte absolut inte att det fortfarande skulle göra ont och sa att jag skulle boka en ny tid hos läkaren. Tyvärr har de bara en och samma läkare och jag var inte så sugen på att gå till honom igen, han hade ju redan sagt att det inte gick att göra något.

Jag bokade istället en tid hos en privat gynmottagning som jag hört bra om. Jag ska dit imorgon och hoppas att det går bra. Jag vill väl egentligen inte opereras, jag vill mest bara att någon annan tittar på det. Det jag tänker mycket på är liksom hur det ska gå vid nästa förlossningen. Om det är trångt nu, hur otroligt ont kommer det inte göra att föda ett till barn...?! Jag berättar imorgon om vad de säger:)

7 kommentarer:

  1. Men fy! Din stackare :( Hoppas du får hjälp! Så där ska d ju inte behöva vara... Kram

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får bättre hjälp nu, så ska du ju inte behöva ha det! Vissa läkare alltså! Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Inte ofta jag kommenterar. Jag har tre barn (06, 09, juni 13). Efter första barnet hade jag så ont att jag knappt kunde gå, sitta eller stå på 1 mån. Jag var till både mvc, bb och läkare på gyn...men alla menade att allt var normalt och att alla har olika ont efter förlossningen. Fortfarande efter 1 år sa de att allt var normalt (och jag kände mig värdelös...jag som trodde att jag var smärttålig började tvivla). Jag hade ont när jag satt (kändes som om jag satte mig på nåt hård boll och det stramade mycket vid samlag. När barnet var 1,5år fick jag missfall. Fick tabletter för det och åkte tillbaks på återbesök efter 1 v. Då fick jag träffa världens bästa läkare som märkte att npgot var fel när jag skrek av smärta när han skulle genomföra ett vul. Han bokade operationstid 2 dagar senare och det visade sig att läkaren efter förlossningen sytt alldeles för tätt och för många stygn...det gjorde att stygnen bildat egen hud och läkaren avlägsnade en 3*3cm stor knöl. Jag blev bra direkt och det kändes sååå obeskrivligt skönt!!
    Blev en lång

    SvaraRadera
  4. Blev en lång kommentar...men ville bara säga att du inte ska ge upp...du ska absolut INTE ha så ont. Vet vilket helvete det är och jag hoppas att du blir hjälpt. Känner dig inte, hamnade bara här när jag letade bloggar med barn födda i samma ålder som min sista!
    Mvh Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för din kommentar. Det är inte klokt att de säger att allt är bra utan att verkligen undersöka det. Att man måste stå på sig och fortsätta be om hjälp i sådana situationer, de borde ta det på allvar från början ju..Annars kan man ju gå i evigheter och ha ont i onödan. Jag har läst liknande historier som din, det är därför jag känner att någon annan också borde göra en undersökning.
      Kram

      Radera
  5. Känner igen det där, jag har också ont när vi ska försöka. Födde barn för 4 månader sen, jag sprack inte jättemycket men däremot så klippte dom.Känns liksom som att det tar emot därinne och det gör ont! Jag fick dessutom svamp nyligen så nu har vi inte försökt på länge, får se hur det går längre fram! Hoppas det löser sig för dig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så känns det för mig med. Hoppas det går över, kolla upp det annars! Tack så mycket:) Kram

      Radera