lördag 4 januari 2014

Dags för andra barnet

En fråga som verkar vara rätt vanlig nu när man skaffat ett litet barn är när nästa kommer. Många tar nog för givet att man vill ha fler barn vilket inte alls alltid är fallet. Men för vår del vill vi i alla fall ha ett litet knyte till. Sen kanske jag vill ha en sladdis om jag saknar det för mycket i framtiden, men där är vi inte riktigt överens...:)

Jag vet inte när vi kommer försöka få ett barn till, men jag vet att jag inte alls är redo nu. För några dagar sedan fick jag en s.k. fantomenspark, det kändes precis som en bebisspark i magen. Den känslan som jag längtade efter och som var den bästa under graviditeten gav mig nu inte alls samma känsla. Jag vet att jag inte är gravid, men jag började tänka på hur det skulle vara att bli gravid nu. Vi har ju fullt upp med vår lilla bebis nu, all kärlek och all energi går till honom och Patrick.

Det finns de som försöker räkna ut den bästa åldersskillnaden mellan syskon. Skaffar man en bebis när första är mindre än 2 år kan det bli jobbigt med det praktiska om båda barnen ska bäras, bytas på, men de kommer ha kul med varann och småbarnsåren blir "överstökade" snabbt. Efter 3 år är första barnet förmodligen lite mer självständig och förstår mer vilket kan göra det lättare, men då kan det istället bli problem med svartsjuka. Sen är det ju alla trotsåldrar!

För min del tror jag att det kommer kännas ganska naturligt när man är redo för ett till barn, förmodligen när Emilio är mer självständig och mer barn än bebis. Jag vill känna längtan efter ett till barn innan vi försöker bli gravida, inte gå efter vad som är mest praktiskt. Hur långt det än är emellan blir det ju såklart bra!

Vill ni ha/ har ni fler barn och hur långt tänkte ni ha/är det emellan?

7 kommentarer:

  1. Vi har 21 månader mellan våra tjejer. Det va skitufft i början eftersom att Olivia (äldsta) helt plötsligt fick dela mamma och pappa med en bebis.. Men det gick ändå över rätt fort och jag tycker det är roligt att dom redan kan leka tillsammans trots att dom är 2,5 och 9 månader gamla :) sen är det ju ingen dans på rosor men det är det väll ingen som trott det skulle vara heller :P vi hade egentligen tänkt vänta med att försöka skaffa en till när Olivia var 1,5 så jag fick lite panik när jag insåg att jag var gravid tidigare än tänkt men idag är jag jätteglad över att det blev som det blev :)

    SvaraRadera
  2. Intressant d där. Får ofta frågan jag med, men kan samtidigt känna att d kan vara privat... Vi vill ha iaf ett till barn. Kanske en sladdas som nummer tre. Men d får vi se... Vi vill nog ha ganska tätt mellan våra. Kan faktiskt erkänna att jag börjar längta efter graviditeten igen. Ska bli mysigt när d väl blir dags sen :)

    SvaraRadera
  3. Min sambo vill gärna ha en till, jag har inte bestämt mig än, vår son är bara nästan 4 mån. Till saken hör att jag måste bestämma mig ganska snabbt för jag fyller 39 i år och vill inte vara långt över 40... Kanske det bara blir Melvin, vi får se, han räcker gott och väl om det blir så :)

    SvaraRadera
  4. Jag vill gärna ha ett syskon till Lykke så småningom men just nu känns det ganska långt borta. Ibland kan jag känna det där suget efter att få gå igenom graviditet och den där allra första tiden igen, men så tänker jag efter mer noggrant och då försvinner suget. ;) Vi vill för det första njuta av tiden med Lykke just nu och sen också få lite tid för varandra. Om jag får välja så kommer det ett syskon om 3-4 år. :)

    SvaraRadera
  5. Linnea mamma till Noel5 januari 2014 kl. 18:26

    Fick en underbar liten son för 7 månader sedan som är helt perfekt, jag har iallafall alltid bara velat haft ett barn.
    Sedan så hade jag en otroligt svår graviditet som också har gjort att jag är ännu mer säker på att det inte blir något syskon till min lilla Noel.
    Men när man säger det till släkt och vänner så säger nästan alla att jag kommer ändra mig eller att dem nog tror att jag kommer att vilja ge min son ett syskon.
    Men jag är sten säker på att jag inte vill ha fler barn.
    Vi ska istället skaffa två fadderbarn har jag och min sambo kommit fram till :)

    SvaraRadera
  6. Hejsan, Elin Nordwander som vann babynestet:-). Väldigt uppskattat.
    Jag fick barn med 17 månader emellan. Kan säga att det har varit en väldigt jobbig tid, från att vara höggravid med en 1,5 åring med massor av energi till de första 6 mån med dottern med allt vad det innebär med amningar och trots.
    Jag skulle inte rekommendera att ha så tätt mellan barnen, men skulle det bli så överlever man faktiskt.
    Men tid för sig själv eller träning får jag nog vänta med ett tag till.

    SvaraRadera
  7. Tack tjejer för att ni delar med er av era erfarenheter! Jätteintressant att läsa både vad som fungerat bra och vad som varit jobbigt. Kramar

    SvaraRadera