tisdag 21 januari 2014

Sov mindre på dagen och mer på natten

Jag har alltid hört att det inte spelar någon roll hur mycket bebisar sover på dagen, det påverkar ändå inte nattsömnen utan de ser till att få sina timmar. Nu kanske inte Emilio räknas till bebis längre, men de senaste dagarna har vi märkt att det gör skillnad på honom. I vanliga fall sover han 3-4 ggr per dag, sammanlagt runt 2.5 timme. Men några dagar nu har han bara sovit 2 ggr, 1-1.5 timme sammanlagt. Och alla dessa dagar har han sovit till kl 7 på morgonen, alltså en timme längre ön vanligt. Det är så skönt att få den extra timmen och jag har varit väldigt pigg på sistonde!!

Som igår så vaknade han kl 7, sov 9-9.30 och sov igen 12.30-13. Sen sov han inget mer på hela dagen. Vi försöker inte hålla honom vaken utan han vill inte sova.  Lite trött är han på eftermiddagen men då tar vi det bara lugnt en stund och bär honom. Det hade säkert gått att få honom att somna om vi försökt tillräckligt länge, och det är nog det som är skillnaden. Innan försökte jag verkligen söva honom när han var trött, men nu sover han bara när det verkligen behövs. Jag har alltid tyckt det varit rätt skönt att han sovit mycket på dagarna för då har jag hunnit fixa och dona. Men nu när han är så stor kan han ju faktiskt vara med under tiden, man får bara ha ett extra öga åt hans håll:) 

Vill förresten visa hur mitt nattduksbord ser ut om nätterna. Allt detta är måsten att ha, hihi: Vattenflaska till mig, kort på mina älsklingar, termos med varmt vatten, vällingpulver i flaska och flaskvärmaren med en flaska vatten i. Allt för att slippa gå upp om natten!:)

2 kommentarer:

  1. Lykke fungerar så att om hon sover lite på dagen så sover hon sämre på natten. Det är verkligen en balansgång det där och man får testa sig fram. Lykke sover längst stunder på förmiddagen, någon timme mellan 8.30-10.30 och någon timme mellan 12-14. Sen brukar hon kunna ta en powernap på 20 minuter på eftermiddagen innan middag. :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan precis likadant hade vi det tills för ett par dagar sedan! Konstigt hur det kan ändras så tvärt. Man vet aldrig vad man har att vänta känns det som, hihi :) kram

      Radera