onsdag 15 januari 2014

Träningsmotivation

Vad duktig du är! Jag försöker hitta motivationen för att träna men den är som bortblåst! Har du något tips?

Jag kan också tycka att det är svårt att hitta motivationen till att träna ibland, men är oftast inte borta från gymmet mer än 1-2 veckor i så fall. Har man väl vant sig att gå dit regelbundet känns det konstigt att vara därifrån, något saknas liksom. Det gäller att göra träningen till en del av vardagen, en naturlig vana i veckorna. 
Här är lite tips för att hitta och behålla motivationen:

Hitta en träningsform du gillar!
Är man ny så tycker jag det bästa man kan göra är att boka in sig på några ledarledda pass. Det spelar ingen roll att du går dit själv, jag tränar i stort sett aldrig med någon men på passen har du ändå inte tid att stå och snacka. Det finns både roliga danspass, tuffa konditionspass och styrketräning. Testa lite av varje, du vet aldrig vad du fastnar för och kan få massa tips på övningar i passen. Jag trodde aldrig att jag skulle våga stå framför speglarna och styrketräna bland alla killar, men det gör jag nu eftersom jag ser det som ett "måste" om jag ska träna själv ordentligt. Jag trodde aldrig att löpning skulle vara något för mig men efter bara 2-3 gånger förbättras kondisen och man kan fokusera på bra musik i öronen och rensa skallen:) Jag har perioder då jag bara styrketränar eller bara går på pass, annars tröttnar jag. Jag behöver variation för att hålla motivationen uppe.

Jämför dig med dig
Väg och mät, skriv upp tyngder och tider. Försök slå dina egna rekord!

Hitta förebilder och icke-förebilder
Här kan man fungera olika. Vissa kan tycka det är motiverande att googla snygga och vältränade tjejer och känna att man vill se ut så. Jag tycker faktiskt det är mer motiverande att t.ex titta på Biggest loser och känna att jag inte vill se ut så, och kan de kämpa så hårt så kan jag!

Gör dig snygg
Det är inte kul att träna när man känner sig tjock och ful. Sminka dig och ta på dig fina träningskläder så ska du se att det känns bättre. Målet är dock att vara så svettig som möjligt efterpasset;)

Bra musik
Bra musik gör mycket när man tränar själv eller springer. Ett tips är appen Radioplay där man kan hitta den musikstil man gillar mest. Jag lyssnar alltid på The Voice Party People när jag tränar;)

1 kommentar:

  1. Det var några riktigt bra tips med där! Ska försöka ta till mig detta och komma igång med mer än bara barnvagnspromenader!

    SvaraRadera