måndag 18 november 2013

Amningsfunderingar

Nu har jag tagit en paus i julpyntandet, det tar tid sånt där. Och även fast jag inte alls tagit fram mycket pynt så ska det stå på rätt plats:) Ni får se det när allt är klart. Ni vill ha en smygtitt? Okej då. Allt är dock inte så juligt, men jag vill ha framme mina fina presenter!

Jag tänkte berätta lite om hur jag tänker om amningen. På BB tog Emilio inte bröstet ordentligt och jag fick en amningsnapp, som gjorde att allt fungerade jättebra. Jag fick fortsätta med amningsnappen flera månader eftersom Emilio vant sig vid den och inte tog ett riktigt grepp annars. Nappen gjorde att han svalde mycket luft och hade ont i magen för jämnan. Det var ganska omständigt att amma utanför hemmet då nappen skulle sitta på plats och ofta lossnade när han tog små amningspauser. Han ammade väldigt länge och ofta. Då kände jag att det skulle bli skönt den dagen jag skulle slippa amma. Till slut lyckades han få ordentligt grepp utan nappen och då blev allt mycket lättare.

Nu tycker jag att amningen är väldigt mysig. Vi byter ut 3 mål om dagen till mat så han ammar ca 4 gånger per dygn. Dessa få mysiga stunder vill jag behålla några månader till. Jag ska ju börja jobba 2,5 dag/vecka från och med januari och vet inte riktigt hur det kommer bli med amningen då. Jag vill ju inte sluta amma redan då. Jag ringde min barnmorska idag och pratade om det. Hon sa att det inte skulle bli några konstigheter med amningen, utan rekommenderade mig att de dagar jag jobbar amma på morgonen, så fort jag kommer hem och på kvällen. Jag skulle dock få räkna med att se ut som Dolly Parton på jobbet och kanske behöva pumpa i nödfall:) Kroppen anpassar sig efter hur ofta man ammar. Det kändes skönt att höra det från henne, även om jag läst samma sak. Sen är det ju inte säkert att Emilio vill fortsätta amma när han börjar få flaska oftare. Vi får helt enkelt se, men möjligheten att fortsätta finna i alla fall! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar