onsdag 20 november 2013

Bvc

Jag har märkt att det är väldigt olika mellan mammor hur ofta man kontaktar bvc. När Emilio var en liten spädis så var vi ju där och vägde och mätte varje vecka så då blev det naturligt att ta upp eventuella frågor då. Men efter de första månaderna har vi inte alls haft mycket kontakt med bvc, bortsett från de planerade träffarna. Det beror både på oss och dom. Om det är något jag undrar så kollar jag det på mobilen med detsamma. Försöker hitta bra källor, t.ex 1177 eller landstinget. Föräldrarliv är väl sådär haha, men rätt bra om man bara är ute efter andras erfarenheter. Om jag fortfarande är osäker eller vill prata med någon om det ringer jag till bvc. Som t.ex när jag rådfrågade om amningen häromdagen. Jag ringde även när Emilio hade sådana problem med magen när han var liten, och har pratat med dom när han började äta, men det är nog de enda gångerna. Men ibland känns det tyvärr inte som att de har svar på alla frågor ändå, och när man pratar med andra föräldrar säger olika bvc olika saker. Det känns lite tråkigt, man vill ju att de ska vara proffs och uppdaterade om samma saker! Men vår barnmorska är i alla fall jättego och glad:)

Sist vi var på bvc var på Emilios 6-månaders kontroll och nästa gång gör de hembesök vid 8 månader. Fram tills dess vill jag gärna ha hunnit sätta upp grindar och andra säkerhetsanordningar, även om inte Emilio kan krypa... Och så får det gärna vara sådär lagom städat men ändå leksaker här och var- vill ju visa att vi håller i ordning men ändå uppmuntrar till lek... Och lukta nybakat får det gärna göra- vem vill inte vara en bullmamma? Haha, skämt och sido, jag tror de får ett rätt bra intryck av om det är en trygg miljö rätt snabbt, oavsett om man har städat eller inte.

När vi fick barn gjorde vi inget nytt val av vårdcentral, vi behöll den enda som finns här i byn eftersom vi varit nöjda med dom. Enda nackdelen jag hittills har märkt med det är att vårt bvc inte haft babymassage som de i stan haft, men det gör faktiskt inte så mycket! När man bor i större städer som har många vårdcentraler tycker jag man ska kolla upp dom när man är gravid och se vad de erbjuder på sina bvc. Vi har lite släkt och vänner i Stockholm och där finns en vårdcentral som heter Serafen. De har drop-in tider, husläkare och bvc där man kan följa sitt barns utveckling, få hälsobedömningar och råd och ingå i föräldragrupp. De ligger på Kungsholmen. Kolla in deras hemsida om ni bor i Stockholm! www.serafen.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar