torsdag 28 november 2013

Ändrade planer

WIdag skulle vi egentligen åkt till flygplatsen och hämtat upp ett par släktingar som skulle bott här några dagar. Tyvärr fick de ställa in resan, men förhoppningsvis kan de komma runt jul. Så istället skulle vi åkt och köpt ett par fina begagnade bebiskläder men hon fick också ställa in. Vilken tur jag har va? Haha, men vi ska dit imorn istället.

Så idag är vi hemma och gör allt och ingenting. Vi har läst lite böcker och sjungit och dansat. Det är en visa från rytmiken som jag aldrig hört vad man sjunger, så jag har bara mumlat med hihi. Jag trodde typ man sjöng :
Har du sett min far, tuttan häst har, tutte lår, tutte ben...
Så tänkte jag vaddå tutte? Det kan ju inte stämma. Idag googlade jag och då är ordet "tocken". Tocken häst, tockna ben, tockna lår, tockna skutt. Jaha nu vet jag det men vad betyder det då? Googlade det med och det betyder visst "sådan". Nu hoppas jag de har med den sången nästa termin också för då ska jag riktigt sjunga ut!;)

Och förresten, det blev precis som jag tänkt. Igår precis innan jag somnade kom jag på det- babysim väskan. Där i ett litet ytterfack låg kläderna som jag började sakna häromdagen och inte kunde hitta!

1 kommentar:

  1. Haha, inte lätt med olika dialekter. Vad jag vet, så är det bara i Värmland man använder ordet tocken. Jag bor i Karlstad sedan 5 år tillbaka och aldrig hört det innan jag flytta hit. Min sambos släkt är ifrån nordvästra Värmland och säger " tocken dära" i var och varannan mening.. Och "jämt bare" används också hela tiden. Haha, roligt låter det :P.. Kul att du fortsätter blogga och ofta tar upp aktuella ämnen. Aktuellt för mig iaf, med en dotter på 6 mån :) fortsätt gärna dela med dig. / Catrin

    SvaraRadera