torsdag 8 november 2012

11 skäl till att träna under graviditeten

Detta läste jag i boken På smällen och vill gärna dela med mig:

  1. Du slipper bli lika svullen i kroppen
  2. Du får mer energi och orkar graviditeten och förlossningen bättre
  3. Du blir gladare och piggare och då mår fostret bättre
  4. Du sover bättre på nätterna och syreupptaget ökar
  5. Du får upp till 30% snabbare förlossning
  6. Du håller dig i bättre form under graviditeten vilket gör det lättare att komma tillbaka till formen efter
  7. Du får bättre hållning och minskar risken för ryggproblem
  8. Du minskar risken att få förstoppning
  9. Risken att spricka mellan slida och du vet vad minskar med 55% (bästa skälet enligt mig!)
  10. Risken för ett operativt ingrepp under förlossningen minskar med 75%
  11. Behovet av smärtstillande medel minskar med 35%
Ja hörrni, finns det några nackdelar med att träna under graviditeten?

Innan jag blev gravid tränade jag ca 5 gånger i veckan. Nu blir det bara 2-3 gånger. Det beror inte alls på graviditeten utan att jag börjat jobba mer samtidigt som skolan. Tiden räcker inte till så mycket som jag vill!  Men jag tror man måste sätta upp rimliga mål, 3 gånger/v känns okej för mig. 

Innan tränade jag 2 muskelgrupper per gång men nu har jag blivit en av dom jag aldrig trodde jag skulle bli: kör igenom det mesta på samma dag. Idag blev det 2 övningar ben, 2 rygg och 2 armar. Men jag är nöjd med det:)

1 kommentar:

  1. Det var intressant att höra men om man tittar till alla de minskade riskerna under förlossningen måste det ändå vara specifika muskelgrupper du behöver träna för att utnyttja de positiva fördelarna. :) Kan vara värt att kolla upp.

    SvaraRadera