torsdag 15 november 2012

Gästinlägg nr 3 från "papi"

Jag blev ombedd att skriva ett inlägg som handlar om kost, vilket jag mer än gärna gör. Eftersom kost och en hälsosam livsstil är något jag brinner lite extra för. För de som är nyfikna delar gärna med mig av mina erfarenheter. Det som funkar på mig, vill säga.

Jag har experimenterat mig fram med kost och träning genom x antal år och har hittat det som funkar på mig. Det är detta jag kan förmedla. Sen är vi alla olika och har olika mål. Men kanske finns det något från mina tips som ni kan få nytta av. Målen kan se olika ut. Det kan vara att behålla vikt, gå ned i vikt eller kanske det svåraste; gå ned i vikt utan att förlora muskler.

Kanske har din kille blivit skengravid och dessa tips kan hjälpa honom att tappa lite vikt, kanske du vill gå ned i vikt efter graviditeten eller så vill du få mer energi då du tränar kickboxning;)

 Oavsett i vilket syfte du läser  kanske du hittar lite nya infallsvinklar kring en hälsosam livvsstil. Jag vill poängtera redan nu att inlägget inte handlar om att banta när man är gravid, eftersom det vore galet. Inlägget handlar om kost i allmänhet samt att äta rena produkter vilket också är en fördel när man är gravid.

Låt oss börja! Egentligen är det inte någon svår ekvation att hitta sin trivselvikt förutsatt att du inte har några medicinska hinder för att gå ned i vikt. Det är ju allmänt känt att du går ned i vikt genom två faktorer.

1. Du får i dig mindre energi (kcal) än du behöver.
2. Du lever ett aktivt liv som förbrukar mer energi (kcal) än du får in.

Alltså antingen äter du mindre än du behöver eller rör du dig mer. För snabbare resultat gör du en kombination. Alltså färre kcal och ett aktivare liv. Nu kanske du tänker: ska jag sluta äta eller vad menar han? Tvärtom menar jag. Att inte äta skapar en nedbrytande process i kroppen. Det ställer också in kroppen på svält och kroppen lagrar allt, eftersom kroppen inte vet när den ska få mat nästa gång. Det är heller inte bra för musklerna.

Jag menar att man ska äta var tredje timme utspritt under den vakna tiden. Alltså glöm myten om att inte äta efter kl sex. Varje gång du äter kickar du igång ämnesomsättningen. Så ät var tredje timme och du håller blodsockret på en jämn nivå och du slipper bli sådär våldsamt hungrig som man annars kan bli.

Sedan gäller det att vara ärlig mot sig själv. Handen på hjärtat, äter du verkligen så bra som du tycker att du gör? Jag lurade mig själv länge genom att tänka såhär: jag som tränar så mkt kan unna mig detta. Jag äter ju bara snask på helgerna. Jag dricker ju bara några glas vin i veckan. Lite läsk kan ju knappast göra någon skillnad.

Min erfarenhet är att det är de små ändringarna som ger de stora resultaten. Exempelvis skippa läsk och drick bara vatten. Äter du ofta på Mc Donalds. Fine ingen big deal. Men skippa i allafall läsken och ät dig inte mätt på pommes varje dag. Plusmeny kan man skippa;). Det är bara onödiga kcal. Dricker du några glas vin fre och lördag? Räkna ut hur många glas det blir på ett år..

Dricker du juice varje morgon. Mkt socker i det. Vatten är nyttigare. Sen handlar det självklart om en balans. Klart man ska få unna sig. Men jag lurade mig genom att tro att jag åt/drack nyttigare än vad jag faktiskt gjorde. Jag skyllde på dåliga gener eller att det var något fel på mig. Det är ganska tufft att gå ned i vikt, behålla vikt etc. Det gäller att man blir medveten. Fast hade det varit enkelt hade alla varit supervältränade. Det gäller att hitta en balans man klarar av att hålla samt att skapa sig en rutin.

Sluta babbla kanske ni tänker och kom med några konkreta tips för att kunna gå ned i vikt. Okey här är dem.

*ät var tredje timme
*försök begränsa intaget av bröd, friterad mat
*undvika bakverk, godis, glass, godis, chips. Håll det i såfall till EN dag.
*Protein gör dig mättare längre så det gör vi tummen upp för. Bra proteinkällor: ägg, fisk, kesella, keso, kyckling.
*Drick vatten istället för läsk, juice
*Ät bra fetter: stek i avokadoolja istället för magarin, ät nötter, ha en klick äkta majonäs på äggen
*Undvik alkohol.

Jag avrundar inlägget här. Kom med frågor eller synpunkter så kan jag fylla på mer till nästa inlägg. Kanske skriver jag hur en vanlig dag ser ut för mig, gällande kosten. Ni som är skeptiska till att man kan äta var tredje timme;)

Må väl/

Patrick

1 kommentar:

  1. Hej och Tack för inlägget! Mitt problem ligger nog mestadels att jag tycker det är svårt och tröttsamt att planera maten. Jag jobbar oregelbundna tider dag, kväll och natt, vilket rubbar mina mattider, och det blir då ibland snabb lösningar som hämtmat lite för ofta än jag egentligen vill och borde. Så jag läser gärna mer om hur du planerar din kost och vad du äter. Vill framför allt komplettera min hårda träning med bra mat för att få se ännu mer resultat och muskelutveckling. Med vänlig hälsning, Kickboxaren

    SvaraRadera