lördag 3 november 2012

Vacciniering, forts.

För ett par dagar sedan berättade jag ju om mina tankar kring vaccinering nu under graviditeten. (Sök bara på gravid vaccinering här i bloggen för att läsa inlägget). Varken barnmorskan, infektionskliniken eller vårdcentralen visste ju hur rekommendationerna såg ut.

Igår ringde i alla fall en ansvarig på vårdcentralen upp mig och sa att jag rekommenderades att ta vaccinet. Detta eftersom jag inte vaccinerade mig mot svininfluensan för ett par år sedan. Hon sa att de gjort tester på gravida kvinnor som gått olika långt och att det inte var någon fara för barnet. Man behövde inte vänta till andra delen av graviditeten utan kunde vaccinera sig när som.

Jag är ändå kluven...Tänk om det visar sig efter ett par år att det har påverkat barnet på något sätt..Samtidigt vill jag ju inte bli sjuk nu under graviditeten och riskera att skada fostret..
Snälla ni, kan ni inte berätta hur ni gjorde/gör/ska göra/skulle gjort?

2 kommentarer:

  1. Jag är nu i v. 31, alltså tredje trimestern, och jag tänker inte vaccinera mig. Jag undviker sjunka människor mer än vanligt sen jag blev gravid tack vare nedsatt immunförsvar men självklart kan man bli sjuk ändå. Jag litar dock på att kroppen klarar av att hantera det, för jag är faktiskt frisk i allmänhet och dessutom ung. Det är väldigt ovanligt att en allvarlig situation infinner sig av en influensa men de som råkar ut för det brukar ha en annan sjukdom i botten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det lutar åt att jag inte kommer ta den. Jag har knappt hört någon som faktiskt gjort det och som du säger är det nog liten risk att man blir väldigt sjuk. TACK för ditt svar!

      Radera