söndag 18 november 2012

Babynames

Vad har ni för favoritnamn till er bebis?

Jag vet att vissa vill hålla det hemligt in i det sista, för att inte någon annan ska "tjuva" det, hihi. Men oss gör det inget om ni har samma smak som vi! Vi vet ju inte om det är en pojke eller flicka än, men kanske får reda på det på UL om nästan bara en vecka (jihoo!).

I kanske 2 års tid har jag haft en liten namnlista där jag skrivit upp fina namn. Favoriterna ändras ibland. Av någon anledning har jag tre gånger så många flicknamn på min lista, de verkar vara roligare att komma på?:) De namn jag tycker är fina är bl.a Joline, Alina och Julie. Papi gillar Linnea och Cecilia. Vi ar inte riktigt överrens. Men ett namn som vi båda föll för när vi började tänka på det var Isabelle. Då ska jag som Disneynörd kalla henne för Belle, hihi!

Som pojknamn har min liste bestått av namn som Fenix (som fågel Fenix), Noah och Lukas. Men, vi har hittat ett namn som båda fastnat för utan konflikter: Emilio.

Det jag ska försöka att INTE göra under dessa månader är att assosiera Isabelle och Emilio till andra människor, för det är ett sort problem för mig. Känner eller vet jag många som heter ett visst namn så tänker jag bara på den personen.

Den hänger alltså med plast runt sig, annars hade den inte varit så fin;)


För ett par år sedan gick jag och papi ur svenska kyrkan. För min del känns det fel att vara med då jag tyvärr inte tror på religionen. Dessutom skulle jag inte vilja ha dop eller bröllop i en kyrka eftersom jag förknippar kyrkor med stunder då man ska vara allvarlig och tyst. Men visst är de vackra, kyrkorna! Alla gör som de vill, oavsett vad man tror på. Vi har redan kollat upp hur detta "påverkar" bebis. Skulle bebis vilja konfimera sig så är det inga problem!

Så när det gäller att ge bebis namn kommer vi att ha någon fin namngivningscermoni till sommaren. Men igår kom bebis mormor och lämnade en dopklänning, en jättefin. Denna klänning har min mamma och morbror, jag och min bror samt mina kusiner haft. Så bebis kanske får ha denna fina klänning på sig ändå på namngivningscermonin:) Har någon av er haft/planerat för namngivningscermoni?

Jag har alltid sagt att får jag en flicka ska hon heta Eva i andranamn efter min fina favorit: mormor. Dessutom heter mormor Maria i andranamn och jag och mamma heter Marie. Så jag sa till Patrick att hon kanske får heta både Eva och Maria i andranamn. Det tycker Patrick är lite orättvisst och säger att då ska hon faktiskt få heta något efter hans mormor också. Hon heter Magdalena. -Vår dotter heter Eva Maria Magdalena. Men neej, vi är inte med i svenska kyrkan!

14 kommentarer:

  1. Hade jag fått en tjej skulle det blivit en Cajsa-Stina men nu när det är en pojk så känns det hopplöst. Hade tusen tjejnamn men inget av killnamnen känns helt rätt än. Men jag tror det löser sig när jag får träffa honom :)

    Skulle gärna vilja ha någon slags namngivningsceremoni/välkommen till världen fest till våren. Men sparar planeringen till när han faktiskt är här :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint med dubbelnamn, inte tänkt på det innan. Jo man har ju hört föräldrar som planerat namn men när det sett bebisen inte alls tyckt att det passar:)

      Radera
  2. Hej! Vi har oxå sedan länge spikat Isabelle om vi får en flicka, och om det blir en pojke så ska han hetta Elliiott. Andra namn vi gillar är Ellen, Alicia, Casper, Amelia, Nathalie, Liam, Jonathan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka fina namn, vi har väldigt lika smak!:)

      Radera
  3. Vi har av någon anledning nästan bara kommit på massa tjejnamn men för inte så länge sedan hittade vi ett pojknamn som vi gillade - Adrian. Blir det en tjej så ska hon heta Linnea (efter min sambos farmor) och Isabella som tilltalsnamn :) Det var min sambo som kom på Isabella och jag älskar verkligen det namnet!

    Ska bli så spännande att få veta vad som gömmer sig i magen. Jag har en känsla av en pojke, men man vet ju aldrig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför är det så med tjejnamn? Är det bara för att vi är tjejer själva och inte nöjda med våra egna namn..?;) Har ni varit på UL än?

      Radera
    2. Jag vet inte... Har pratat med många av mina vänner som har barn och det var likadant för dom! Kanske det bara generellt sett är lättare att komma på fina tjejnamn :)

      Vi har varit på UL tidigare men det var alldeles för tidigt att se kön. Men vi ska på RUL 6 dec. Så till jul vore det ju kul att veta vilken sort. Hihi.

      Radera
  4. Varför inte namnge henne som Belle om du ändå ska kalla henne det :) superfint ju :D

    Vi har skitsvårt att hitta på namn, vi vet inte vilket kön bebisen har heller.. Och så vill vi att det ska passa med Olivia.. Svårt som attan..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade gärna gjort det men tror inte Patrick är inne på samma spår..hihi! Jo det är klart, det blir ju extra svårt när det ska passa med syskonens namn!

      Radera
  5. Smålog när jag läste det, jag och min man heter nämligen Isabelle & Emilio så måste säga himla bra val! :) Våra barn heter Ebba & Albin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha vilken slump! Då vet ni att i maj kommer ett barn "döpas" efter någon av er;)

      Radera
  6. Vi kommer inte heller ha dop utan egen namngivning. Då kan vi verkligen skapa en egen ceremoni utan religion.

    SvaraRadera
  7. Tror vi kommer döpa vår grabb till Felix. Var på ultra i tisdags, den ena va klart pojke den andra ville inte riktit visa sig men hon tippade på en tjej. Får väl vänta tills nästa gång i Januari. för att va säkra men visst vore det kul med en av varje! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så fint, vad kul med tvillingar, dels med tanke på att man får komma på 2 namn. Kan ju ta ett par om man inte är överrens;)

      Radera