fredag 16 november 2012

Gästinlägg nr 4 från ni vet vem;)

Igår skrev jag lite allmänt om kost och idag tänkte jag fylla på med lite kring  min träningshistoria och hur jag äter. En del av er läsare har till och med gett lite beröm och tycker att det är kul att läsa om det jag har att säga. Det värmer alltid att veta att andra tycker att det jag har att säga är intressant. Så tack för era fina ord.

Det kommer bli ett långt inlägg och jag hoppas att ni tar min historia på rätt sätt. Det sista jag vill ge er gravida kvinnor är ångest över träning och kost m.m :)

.
Att förändra sin kropp är jobbigt. Det krävs mycket jobb. Jag skulle ljuga om jag påstod något annat. Samtidigt är det också en del i tjusningen enligt mig. Att sätta upp delmål, vad de nu kan vara, och sedan lyckas nå dem. Det ger en tillfredställse och boost för självkänslan.

Målen kan handla om att gå ner x antal kilo, lägga på sig mer muskler, komma i gamla kläder etc.

Själv har jag tränat sen tonåren med ett uppehåll på par år. Under dessa uppehållsåren gick jag upp i vikt. Åt ganska dåligt. Tränade sporadiskt ngn gång i månaden. Blev allt tröttare. Orkade inte så mycket mer än att titta på tv och spela playsstation efter jobbet.

En enkel sak som att byta en glödlampa om Sandra bad mig tycktes som ett jobbigt projekt. När jag nu läser vad jag skriver inser jag att det låter som början till en depression.

Hursomhelst vändningen kom vid jultid år 2011. Jag såg mig i spegeln och ville nästan göra korstecknet när jag såg styggelsen som spegelbilden förmedlade. Jag hade två val. Antingen strunta i det och fortsätta tänka att jag är över trettio och det är inte så viktigt att vara vältränad.

Det andra valet var att tänka att nu j*vlar få du ta tag i detta och stoppa innan det är försent. Jag visste ju vad som krävdes eftersom jag tränat och ätit bra kost innan. Det var bara viljan som de senaste åren  fattats. Sagt och gjort började ändra om kosten och började träna varje dag.

Visst jag blev extrem under 6 månader. Men jag hade mitt mål klart för mig. Jag ville komma i mitt livs form. För min skull. Jag började på 87 kg och slutade på 64 kg. Jag nådde den bästa formen jag kunde. Under resans gång lärde jag mig mer om min kropp och när mitt uppsatta mål var uppnått kom tillfredställelsen över att jag lyckats.

Fördelarna med att jag valde att börja träna igen och äta en sundare kost var att jag blev piggare samt gladare. Mitt självförtroende ökade. Jag vaknade pigg på morgonen och hushållssysslorna gick som en dans här hemma. Som sagt tror jag nu i efterhand att det var i grevens tid jag motade bort en depression med hjälp av kost och träning. Idag väger jag runt 70 kg. Pigg och glad.

Men det kräver att jag är medveten om vad jag stoppar i mig. Träningen är det lätta. Den är bara 1 timme om dagen. Det är de andra 23 timmarna som avgör. Krävs lite vilja men det går.

Jag nämnde ju mina tankar kring godsaker i förra inlägget. Jag unnar mig godsaker. Men endast på lördagen. Den krävs om jag vill behålla min trivselvikt. Sedan tränar jag ganska mycket och vill ju lägga på mig mer muskelmassa inför ett begynnande tävling. Därför ser jag till att få i mig mycket protein var tredje timme, vilket är nödvändigt om man vill behålla/bygga muskelr.

Om man tränar mkt styrka eller av annan anledning vill bygga muskler kan jag rekomendera att man köper ett proteinpulver. Lätt att ha en shake till hands. Mättar också förvånansvärt bra. Dessutom kan man göra proteinpannkakor/muffins på det om man vill;)

Mitt matschema för en dag

07.00 frukost: Havregrynsgröt gjord på mjölk, solrosfrön, kanel, en tsk linfröolja.

09.30 mellanmål: En proteindrick alt en banan

12.15 lunch: 150 gram kyckling/fisk/nötkött och 2-3 mellanstora potatisar alt 1 dl råris. Sås gjord på turkisk yogurt blandad med en matsked barbequesås.

14.30 mellanmål: En proteindrink alt 1 en banan alt 2 två kokta ägg  alt 3 en näve nötter

17.30 middag: Samma upplägg som lunchen

20.30 kvällsmål:En omelett alt 1 kokta ägg, alt 2, 250 g 0,1 %kesella blandad med bär eller smaksatt fil.

22.30 nattmål: En proteindrink.

Det är lite omständigt som sagt men för att underlätta så gör jag storkok på råris eller potatis som är uträknat för hela veckan så att jag har det. Likadant beräknar och lagar jag lunchen och middagen samtidigt. Så slipper jag stå vid spisen mer än nödvändigt. Äggen kokar jag upp för hela dagen.

Ska man handla något kosttillskott tycker jag att proteinpulver är det enda man behöver. Det hjälper mig i min vardag i allafall. Bra att ha till hands när man inte har tid eller bara känner sig lite småsugen på något. Blanda den på mjölk och det blir gott som milkshake. Min favorit är whey 100 päronsplit som köps på MMsports. Ett billigare alternativ är whey 80 från gymgrossisten. Smaken vanilj-päron heter den där. Inte lika god men hey, nyttigt så :)

Fråga gärna eller kom med synpunkter om ni har något. Kul att få dela med mig och hoppas att ni hittar något användbart i texten.

Må väl!

 





Hittade en gammal bild på mig från 1984. Inga bekymmer med vikten där inte;)

3 kommentarer:

  1. Som gravid gillar jag verkligen detta med att äta var tredje timma ;) Något jag dock insett är att jag även annars mår bättre av att äta oftare och framförallt mer regelbundet.

    SvaraRadera
  2. Toppen med kost tipsen! Blir inspirerad att verkligen ta tag i att anpassa min kost som komplement till träningen. Behöver något annat att lägga energi på mitt i stressen och längtan efter ett plus på Stickan. Ha en fin helg ni 3 hälsningar Kickboxaren + make

    SvaraRadera
  3. Instämmer Mathilda. Helt klart är det viktigt att äta regelbundet. Då blir man pigg och glad och då går det mesta som en dans.


    Till "kickboxaren": Kul att du blev inspirerad att ta tag i kost och träningen. Träningen är ju det roliga, tyvärr inte lika lätt och roligt med kosten. Men det är via kosten resultaten kommer. Kör hårt och dyker det upp fler funderingar svarar jag gärna på det:)

    Trevlig helg till er också
    Patrick

    SvaraRadera