lördag 17 november 2012

Gästinlägg nr 5 från Papi

Jag har ju tidigare nämnt att jag är en person som kan gå och nojja för saker och ting. Därför tänker jag dela med mig lite om mina tankar kring säkerhet vid en graviditet. Ibland hör man ju uttrycker "hönsmamma" Vad är den manliga motsvarigheten? För jag kan ju redan nu säga att jag kommer vara den som är överbeskyddande.

Det finns ju ganska mycket att fundera över vid en graviditet och barnens utveckling. Att jag själv överlevde min barndom är fanimig ett under :) Ursäkta svordomen.

Jag föddes själv 1981 och när jag växte upp rökte mina föräldrar som borstbindare inomhus. För uselt när jag tänker på det men det var väl andra tider då..Jag kan inte tänka mig att morsan funderade på om hon käkade lax eller grönmögelost när hon var gravid.

När det var semester åkte vi bil ned till Ungern där jag har mammas släkt. De 200 milen låg jag och sov på "hatthyllan" i bilen. Hur tänkte man där kring säkerheten? Hade vi krockat hade jag ju landat i Budapest! Nu får man ju inte ens lämna BB utan bilskydd. Tur att vi blivit förståndigare med åren.

Jag och mina kompisar lekte i träd och kojor som Tarzan. Lekte dunkgömma tills det var nattsvart ute. Vi var nästan aldrig hemma förutom då vi skulle fylla på energireserverna. Det var aldrig tal om att man skulle checka-in. Frågan är var föräldrar coolare förr eller har vi blivit allt mer försiktigare (läs nojjiga)idag tack vare all information?

Samma dag som Sandra plussade tog jag över hushållet. Städa toaletten eller rensa avlopp? Det gör jag, utifall det finns bakterier! Bära en stol eller en Ica-Kasse? Den tar jag!

Jag läser på innehållsförteckningar för att se om det finns skadliga ämnen och blänger nästan surt när Sandra smuttar på en cola. För koffein kan ju vara skadligt;) Det har ju slagit runt för mig. Det inser jag ju haha. Kanske ska jag överkompensera min egna barndom eller något. Vad vet jag?

Men jag kan inte hjälpa att jag ska kolla upp saker och ting. Och dessa j*vla forum som man läser trots att man inte borde. Jag blir ju inte mindre nojjig utav det kan jag säga. Allt ska köpas in nytt om man tror det som skrivs. Kan ju finnas bakterier i begagnade madrasser?

Själv fick jag ärva både kläder, leksaker och allt annat från mina äldre bröder. Jag klarade ju mig fint:) Jag ska sluta nojja och sluta läsa på forum. Försöka hitta en sundare inställning till alltsammans. Som sagt jag klarade ju mig fint genom barndomen trots passiv rökning och skoglekar á la Robin Hodd. Vad tänker ni kring detta? Nojjar ni mycket eller har ni en partner som är löjligt överbeskyddande som jag:)?



Ytterligaren en bild från barndomen. Står på skateboarden som jag givetvis åkte på utan några skydd. Var hjälm uppfunnet på 80 talet;)?


2 kommentarer:

  1. Men gud vad roligt att få läsa ur ett "pappa-perspektiv"! :) Jag nojjar inte så mycket, utan försöker tänka "förnuftigt" följa vissa rekommendationer, och det gör även min sambo. Han ansvarar till exempel för att rensa kattlådorna under hela min graviditet (vilket jag är rätt glad för hehe) pga (den minimala) risken för toxoplasmos.

    SvaraRadera
  2. Hej
    Kul att följa någon annan som också väntar barn. Vänter min förta barn. följ gärna min blogg.

    SvaraRadera