torsdag 8 november 2012

Mat vi saknar

Jag vet att många mår dåligt de första månaderna av graviditeten, och knappt kan äta något. Sen har vi dem som mig, som kan äta som vanligt + en massa till!

Men viss mat är ju "förbjuden" under graviditeten. Nu när 15 hela veckor gått så börjar jag faktiskt sakna lite mat..Som kallrökt lax. Åh jag bara älskar det! Lax med philadelphiaröra med lime och gräslök är min favoritmat! Jag inbillar mig det nu i alla fall..Och brieost. Ost och kex är inte samma sak utan brieost. Jag har ju i alla fall tur som aldrig lärt mig dricka kaffe. Och vin eller annan alkohol har jag inte börjat sakna än i alla fall.

Min ena gravida vän var jätte noga med maten under sin första graviditet. Under nästa graviditet åt hon det hon ville och sa att "hennes barn blev ganska normal ändå" haha. Men nej, jag är för feg för att riskera något.

Vågar ni äta vad ni vill under graviditeten? Och framförallt, vilken mat saknar NI?

8 kommentarer:

  1. Jag följer livsmedelsverkets rekommendationer, känns säkrast så :) Men visst saknar jag vissa saker, ett glas vin till maten och vissa ostar på kexen är nog det jag saknar mest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mmm..:) Och du hade väl gått rätt långt in i graviditeten va?

      Radera
  2. Jag följer rekommendationerna så gott jag kan. Man är nog lite mer noga/nervig vid första graviditeten. Jag äter sushi, men bra sådan från en restaurang jag litar på. Och jag äter bara laxsushi nuförtiden. Kan du inte äta kallrökt lax om du fryser den först? Jag saknar charkuterier av olika slag samt brieost. Salami och sånt har jag ätit efter att ha fryst det. Alkohol och kaffe saknar jag inte alls hittills.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte hur det funkar, om bakterierna försvinner när man frysen laxen? Men måste kolla upp det genast!:)

      Radera
  3. Nej, vågar inte äta allt. Försöker följa LVM:s rekommendationer. Saknar mögelost på kex... Brukar stå och lukta på dessertostar om vi har det hemma och min sambo tar sig ett kex... Hahaha. Har sagt åt honom att jag vill ha med mig en dessertost i förlossningsväskan :P

    Sen saknar jag kallrökt lax... Lax är min favorit på julbordet, men får tänka på att det är värt att avhålla sig, även om risken att smittas är väääldigt liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja bra idé, man får passa på så fort förlossningen är klar, haha:)

      Radera
  4. *Livsmedelsverket skulle det stå :)

    SvaraRadera