torsdag 1 november 2012

Vaccinering?

Inför varje vinter är det ju en ny influensa. Jag har aldrig vaccinerat mig och aldrig fått influensan heller. Jag är väldigt sällan sjuk, jag kanske är förkyld 2 ggr om året och har feber max en gång om året. Så jag räknar med att har har rätt bra immunförsvar.

Nu har jag hört att riskgruppen är gravida och gamlingar. Jag gillar inte tanken på att vaccinera mig, jag är en sån orolig jäkel som tänker att om några år kanske de upptäcker massa biverkningar som jag absolut inte vill ge mitt barn. Jag hade inte en tanke på att vaccinera mig för svininfluensan för ett par år sedan eftersom vaccinet inte var godkänt i alla länder. Och det visade sig senare att vissa fått narkolepsi. Men denna gången har jag inte bara mig själv att tänka på. Är vaccinering det bästa för min bebis så gör jag självklart det.

Jag mailade min barnmorska. Hon skrev tillbaka att hon inte fått några rekommendationer och bad mig ringa infektionskliniken. Jag ringde dit. Kvinnan jag pratade med hade "inte en aaaaning" om jag skulle vaccinera mig för att jag är gravid. Bad mig ringa vårdcentralen som utför vaccinationerna. Ringde dit. Hon "visste inte alls" något om detta men trodde inte att jag skulle vaccinera mig "bara för att". Jag sa att jag hört att vi var högriskgrupp. "Jaha okej, det visste jag inte...Jag måste prata med min ansvariga så får vi ringa upp dig" .

Under tiden jag väntade på att bli uppringd letade jag info på nätet. På landstingets hemsida stod att gravida bör vaccinera sig eftersom blir man sjuk så har man inte lika bra immunförsvar och det kan skada fostret. Men man behöver inte vaccinera sig förrän i andra halvan av graviditeten. Den ansvarige ringde upp och sa att hon hittat samma info, men var osäker. Hon sa att jag alltid kunde ringa infektionskliniken. Jag sa att de var dem som sagt åt mig att ringa vårdcentralen..Hon sa att hon ville stämma av med dem och skulle ringa upp dagen efter. Det var 3 dagar sedan. Ingen har ringt.

Alltså hallå???!! Är jag verkligen den FÖRSTA gravida som kommit med denna frågan? Influensan kommer varje år, har de ALDRIG prata med en gravid om detta innan? Jag kan inte fatta att detta skulle bli SÅ omständigt. Trodde att det var en enkel liten rutinfråga.
Jag kommer inte att vaccinera mig innan jul i alla fall, så har ett tag till att kolla upp detta på. Eftersom jag börjat jobba på skola där det går mycket sjukdommar blir jag lite orolig.
Ni som är/varit gravida, hur gjorde/gör ni?

3 kommentarer:

  1. Vad konstigt att de inte kan svara! Jag råkar sällan ut för influensor och är lite smått skeptisk till att ta vaccin i onödan. Tog inte heller svininfluensa-vaccinet och frågade min barnmorska om det. Jag blir ganska lätt förkyld och skulle absolut ta ett vaccin om jag fick rådet att göra det, nu när jag är gravid. Men barnmorskan verkade inte tycka att det behövdes. Hon sa att det fanns väl anledningar till att jag valt att inte ta vaccinet från början? Jovisst. Så hon verkade tycka att jag inte ska tänka annorlunda bara för att jag är gravid. Hon rekommenderade istället att jag försöker undvika smittotillfällen under vinterhalvåret; stora folksamlingar mm där influensor lätt sprids. Har inte tänkt mer på det sedan dess. Skriv gärna igen och berätta om du får veta mer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag ringde de tillbaka från vårdcentralen. Hon hade kollat upp allt väldigt noga och sa att jag borde vaccinera mig. Hon sa att det inte var någon fara för fostret, och att de gjort tester på gravida kvinnor. Man kunde ta vaccinet när som under graviditeten. Ändå känner jag mig inte 100% säker på hur jag ska göra....

      Radera
  2. Usch, jag vet inte heller. Hade alla inom sjukvården varit eniga om att man absolut borde ta vaccinet så hade jag gjort det. Men nu tror jag faktiskt att jag kommer att strunta i det.

    SvaraRadera