onsdag 21 augusti 2013

Sleep all day, and party all night?

De senaste två nätterna har varit jobbiga för oss. Eller, inte för Emilio kanske eftersom han kan sova när helst han vill under dagen. Men för mig och Patrick har det varit värre. Patrick har fått gå och lägga sig på soffan. 

Igår natt var vi tvungna att byta blöja, vilket inte hänt på natten sedan han var några veckor gammal. Inatt hade Emilio svårt för att somna om efter det första nattmålet. Han skrek när jag la tillbaka honom i babynestet. Och grejen är att jag har inte så många knep att ta till på nätterna. Det är mat eller napp. Jag vill verkligen inte börja vagga honom eller ens ta upp honom, vill inte vänja honom vid det. Igår fick jag ändå vagga honom till sömns men inatt somnade han efter ett tag när han låg nära mig. Men han sov oroligt och grymtade och sparkade med benen hela natten. Hoppas det är något tillfälligt med att ha svårt att somna om. Patrick och jag har i alla fall bestämt oss för att börja försöka vänja honom vid att sova i sin säng nu. Vi börjar ikväll. Tanken är att han somnar i sin säng men får ligga kvar i vår efter första nattmålet. Så att övergången inte blir så jobbig för honom eller oss:) Jag undrar verkligen hur det kommer gå!!!

På dagarna är Emilio vaken 1,5-2 timmar sedan sover han 30-60 minuter vanligtvis. Vissa dagar blir det 2 timmar i sträck men inte jätteofta. Han somnar i stort sett alltid hos mig, bortsett från vagn och bil, och sedan lägger jag ner honom. Jag har aldrig lyckats lägga ner honom när han somnat i bärselen för jag fibblar så mycket när jag ska ta ut honom . Sedan Patrick började jobba har Emilios sovplatser på dagen blivit lite av en rutin. Så här kan en typisk dag se ut:
Vaknar kl 6.
Runt 7: sover med mamma på soffan eller i sängen 1 timme.
Runt halv 10: sover i vagnen 1 timme.
Runt halv 1: sover i spjälsängen en timme.
Runt halv 4: sover i min famn 30 min
Runt halv 6: sover i vår famn 30 min
Halv 8-8: läggdags!

Vi skulle säkert kunna vänja honom vid att lägga ner honom alla sovperioder för det blir i bara tyngre att bära. Men jag tycker det är så mysigt att ha honom hos mig och det känns som att han känner sig så trygg i vår famn:)

Men som sagt, vi får se om det går att få honom att somna i spjälsängen ikväll!
Så här somnade han igår. Han har inte gjort det sedan han var spädbarn. Myys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar