torsdag 22 augusti 2013

Smakprov från 4 månader

När bebisar är 4 månader kan man börja låta de smaka på riktig mat. Jag har suttit och läst lite om detta på Livsmedelsverket idag eftersom Emilio blir 4 månader nästa vecka. Jag tycker det ska bli jättespännande att se om han är intresserad av mat och vad han kommer tycka om för smaker:)

Innan jag läste trodde jag att man skulle börja ge dem typ en tesked om dagen. Men i början ska de bara få pyttelite, ungefär ett kryddmått eller bara få sutta från fingret. De ska inte bli mätta av det och det ska inte ersätta amningen. Efter några veckor kan man öka mängden och ge en sked om dagen. När de blir 6 månader kan man börja ge riktiga smakportioner och kombinera de måltiderna med amningen. Jag som hade tänkt laga barnmat redan nu får alltså lugna mig lite:)

Bebisar ska ju inte äta saltad mat men när det gäller smakproverna spelar det ingen roll eftersom det handlat om en så liten mängd. Men man ska inte ge bebisar mjölk, honung, gröna bladgrönsaker och såklart socker.Man  behöver inte börja med att introducera en sorts mat och sedan hålla sig till det några dagar, man kan blanda från början. 

För att minska risken för att bli glutenintolerant ska man börja ge bebisar gluten från ca 4 månaders ålder, medan de fortfarande ammas. Det kan t.ex vara lite vitt bröd, smörgåsrån, lite gröt eller välling med gluten som de får några gånger i veckan. 

Jag funderade lite på hur man gör med konsistensen på maten. Att t.ex ge mosad potatis blir ju väldigt tjockt, men då kan man blanda ut det med lite bröstmjölk:)

Vi får väl se vad som blir Emilios första smakprov, vi tänkte testa första gången nästa helg!

2 kommentarer:

  1. Jag har lagat mos till A som ligger i iskubsstorlek i frysen. Så rar man bara fram en och tinar. A fick nog en tesked första gången och äter nu ca tre per gång. Det har gått super. Kan dock rekommendera (som det står i min barnmatsbok) att ta samma mat några dagar i rad. Speciellt om han inte tycker om det första gången. De lär sig ofta att tycka om det. Man behöver inte göra precis som det står på Livsmedelsverket jämt, jag läste på flera ställen, men har mest hållt mig till min Mosbok som den heter med recept på barnmat.

    lindatunstrom.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju en jättebra idé:) Vad började du att ge för mosad mat, potatis?

      Radera