lördag 5 oktober 2013

Boktips!

För ett par månader sedan läste jag "En man som heter Ove" av Fredrick Backman. Det var bland de bästa och roligaste böcker jag läst! Patrick köpte en annan bok av honom: Saker min son behöver veta om världen. Jag började läsa den igårkväll, eller ja, jag läste nästan ut den, och jag har aldrig skrattat så mycket åt en bok! Den är så jäkla rolig! Jag vill bara skriva av alla sidor till er så att ni kan få se själva, men jag tror inte jag får det pga upphovsrättslagen och sånt. Så snälla snälla läs den!

Den är nog rolig för alla människor att läsa men speciellt föräldrar. Man känner så väl igen sig i beskrivningarna om småbarnslivet. Det är kanske inte så kul utan sitt sammanhang men jag bara måååste ge er lite smakprov:

03.45. Varför kan du inte bara bete dig som en normal liten människa och somna om. Pappa är lite trött, förstår du. Pappa har inte sovit på två år. /../ Och ja, pappa ser att du letar efter plastgiraffen. Den som dansar så där skojigt när man trycker på en knapp på ryggen på den. Och sjunger och spelar Oh my darling samtidigt. Skithögt. Varje gång man råkar nudda den med foten. Till exempel för en kvart sen, när jag precis fått dig att somna i din säng efter sju timmars förbannad miniatyr-UFC gala genom hela förbannade lägenheten, och bara precis skulle släcka lampan och gå genom vardagsrummet till sovrummet. Och den jäveln låg på golvet. Och jag snubblade över den. Och du vaknade av musiken och flög upp i sängen och vrålade "raffen!!!".

Första året alltså. Hela ens jävla liv cirkulerar kring bajs. /.../ När du blir äldre ska jag berätta om det där allra första bajset. Urbajset. Det som alla bebisar bajsar någon gång under det första dygnet efter förlossningen. Det är helt kolsvart. Som om ondskan själv hade bajsat. Inget skämt.


Och vi gör allt för att beskydda er. Vi har inte en förbannad aning om vad vi håller på med, att få barn är på många sätt som att försöka köra hjullastare inne i en porslinsbutik. Med gipsade ben. Och felvänd rånarluva. På fyllan. Men vi tänker försöka. För vi vill vara de bästa föräldrarna vi någonsin kunde. Så vi googlar. Vi googlar allt.

Han har även släppt en ny bok fast den har jag inte hunnit läsa än. Måste köpa den också:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar