torsdag 10 oktober 2013

Göra egen barnmat

När det kommer till barnmat tycker inte jag att det behöver vara så märkvärdigt. Gör egen om man har tid och lust, annars köp. Igår gjorde jag ju egen. Kokte grönsaker, mixade, fryste in. Lätt som en pannkaka! Men så här ett dygn senare känner jag mig inte lika nöjd... Det blev ju stora klumpar i maten fastän jag mixade hur länge som helst. Emilio äter det ändå men det hade nog varit lättare om det varit åt puréhållet. Tror jag sparar gårdagens hopkok ett par månader tills han kan tugga lite bättre:) Nästa vecka ska jag göra ett nytt försök, men då ska jag vara lite mer noggrann. Har ju fått massa bra tips från er! Ska köpa färska grönsaker, koka länge och mixa med bröstmjölk och kanske en skvätt olja. Då blir det nog mer puré av det! 

Idag köpte jag mild gröt från 4 månader med järn och vitaminer och utan socker. (Jag upprepar: lär av mitt misstag och gör inte egen gröt, stor kaskadkräkrisk!). Tänkte prova ge plutten det imorgon. Och när jag ändå var i farten köpte några burkar med goa puréer- man får göra det ibland. Speciellt som förstagångsmamma som inte alltid lyckas i köket;) Lillen tyckte morot och potatis var mumma!

3 kommentarer:

  1. som upptagen andragångsmamma lovar jag att det oxå är jätte ok;) Norpa gillar inte ens min mat haha och för en gångs skull har jag verkligen försökt haha;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju barnmatsburkar av en anledning! Tror egentligen att alla mammor köper-vissa kanske i smyg hihi;)

      Radera
  2. ja, de e så j*kla tabu och inte vara urmodern jämt haha men jag åt minsann både ersättning och burkmat som liten och jag är nästan helt normal haha;)

    SvaraRadera