torsdag 31 oktober 2013

Träna ben

Jag brukar dela upp veckans styrketräning på 4 dagar och tränar 1-2 muskelgrupper per gång. Idag var jag på gymmet och tränade benen. Jag vet många tjejer som inte vill träna ben eftersom de tror att de får stora tjocka lår då. Men det är väldigt svårt att bygga muskler så det ska man inte "oroa" sig för i onödan :) Jag har styrketränat benen en gång i veckan nu i 4 månader och märker skillnad både på styrkan och formen. Jag orkar tyngre och när jag spänner benen så syns det faktiskt muskler. I takt med att muskler byggs har lite fett förbränts så låren har t.ex blivit smalare och hårdare. 

När jag tränar ben brukar jag variera mellan några av dessa övningar:
Knäböj med stång 
Utfall med stång
Benpress i maskin
Framsida lår i maskin
Baksida lår i maskin
Rump-press i maskin
Insida lår i maskin
Squats

Jag tar så tungt jag kan, så att jag precis orkar göra 6-8 stycken. När jag började träna för några år sedan tog jag aldrig i så mycket som nu, men sen fick jag inte så snabba resultat heller ;) Och jag vågade absolut inte träna framför speglarna med de fria vikterna. Men det gör jag varje pass nu, det är ju faktiskt ingen som bryr sig ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar