tisdag 10 december 2013

11 frågor + tävling

För ett bra tag sedan nu fick jag en award från Hej Trollet, så roligt! Man ska egentligen svara på 11 frågor, hitta på egna frågor och skicka vidare. Jag är så tråkig att jag inte hinner göra allt detta men jag tänkte i alla fall svara på frågorna:)

Hur ser en typisk dag ut med ditt barn?
Emilio stiger upp klockan halv 7 med sin pappa, jag ligger kvar och sover till halv 8. Pappa åker till jobbet och jag och Emilio äter frukost. Vi klär på oss och sen vilar plutten en timme. Då passar jag på att göra mig iordning, städa och blogga. När han vaknar åker vi hemifrån och hittar vi på något kul, som att träffa några andra mammor och bebisar eller gå på stan. När vi kommer hem vilar han en timme till. Sen leker vi tillsammans nere på lekmattan, läser några små pekböcker, jag sjunger och dansar med honom i famnen. Jag hänger upp tvätten medan han hoppar i sin gunga. Sen är det dags att börja med maten, antingen sover han eller tittar på. Jag försöker alltid att göra vardagssysslor när han sover så att han kan få min fulla uppmärksamhet när han är vaken. Pappa kommer hem och vi äter och umgås tillsammans tills det är läggdags för lillen. Dagarna går verkligen snabbt!

Vad önskar du att du visste innan du fick barn, som du vet nu?
När jag var nybliven mamma önskar jag att jag visste att alla skrik inte betydde "mat" och att barnen inte blir otrygga av att ligga ner själva i 2 minuter:) Jag önskar att jag hade vetat mer om små bebisar och deras vanor, då hade jag inte känt mig så orolig och osäker i början.

Berätta om ett av dina stoltaste ögonblick som mamma.
Jag har tusen exempel haha. Jag blir stolt varje gång Emilio är sig själv bland andra. Ofta är han lite blyg och sitter mest och observerar, han är expert på att stirra ner folk;) Men när han sitter och skrattar och gör ljud så blir jag stolt som en tupp! Så minns jag såklart hur stolt jag blev första gången han satt själv, och när den första tanden började kännas.

Vad är roligast med att vara mamma?
Alla äkta känslor man får och ger. Barn låtsas inte, de visar vad de känner. När Emilio skrattar så det bubblar och ser på mig med de stora ögonen så vet jag att han älskar mig och vet att vi hör ihop. Och det jag känner för honom är också så rent, det är äkta kärlek utan om och men. Vi kommer aldrig behöva göra oss till för varandra. Sen är det faktiskt kul att bara umgås med Emilio, jag trodde inte att bebisar kunde ha "humor" men han är ofta lurig och busig!

Vad är tuffast med att vara mamma?
Tiden. Att veta att tiden går så fort och att Emilio en dag kommer att vara vuxen och jag gammal. Jag får riktig ångerst när jag tänker på det. På ett vis vill jag alltid att han ska vara min lilla bebis, men det kommer han nog vara innerst inne med..:)

Hur länge ska du vara föräldraledig?
Jag börjar jobba i januari och har då varit ledig 8 månader. Men jag kommer vara hemma på halvtid tills han är ett år, precis som hans pappa. Jag tror det är en väldig positiv skillnad på relationen mellan barn och pappa om pappan kan vara hemma. De får ännu starkare band snabbare. Nästa höst planerar vi att Emilio ska börja förskola och då kanske jag jobbar 75%.
 
Beskriv ditt/dina barn med 3 ord.
Busig, bestämd, charmig

Vilken är din förebild i rollen som mamma?
Jag försöker väva in olika egenskaper från olika mammor. T.ex min mammas kreativitet och engagemang och Patrick mammas sätt att visa sin kärlek på. Men jag tror att man ganska snabbt hittar sitt sätt att vara mamma på, det kommer liksom naturligt.

 Vilken är ditt barns pappas bästa egenskap?
Hans omtanke om vår familj. Han vill verkligen vårt bästa. Vi pratar ofta om hur vi kan ge Emilio bäst förutsättnigar för att bli en trygg och lycklig individ. Han vill vara hemma med Emilio, han leker med honom, han myser med honom. Och så lugnar han alltid mig om jag är orolig över något som har med Emilio att göra.

Hur ska ni fira jul?
På förmiddagen kommer Emilios farmor, 2 farbröder och ena kusin hit. Det blir julmat och tomte. Lagom till Kalle Anka åker vi hem till min mamma där vi firar med min mamma, pappa, bror, mormor och farbröder. Även där blir det mat, fika och julklappsutdelning. Vid 7 tiden kommer Patrick åka hem med Emilio och lägga honom, men jag stannar kvar ett par timmar och fortsätter fira.

Vad önskar du dig i julklapp?
Jag önskar mig stolsöverdrag till våra matsalsstolar, vilket jag är ganska säker på att jag kommer få av min mamma:) Patrick och jag har bestämt att bara köpa något litet till varann och lägga lite mer till lillen. Av honom hoppas jag på träningskläder. Till alla andra har jag sagt att de ska köpa saker till Emilio istället för mig. Får jag pengar eller presentkort kommer de spenderas på barnsaker under mellandagsrean hihi!

Cecilia och William har även en adventstävling där man kan vinna ett matpaket från Ella's Kitchen. Jättekul och verkligen användbart pris och en julklapp som skulle vara länge. Vi är såklart med och tävlar, gör det ni också! Ni hittar tävlingen här.

1 kommentar:

  1. Hej! Precis innan du hade hunnit skriva det här inlägget gav jag dig en bloggaward :P Du får välja själv om du vill svara! =)

    SvaraRadera