fredag 20 december 2013

Lite mat

Idag har det inte blså mycket mat för lillens del. Han ammade imorse, sen blev det gröt+fruktpuré, välling, amning+smoothie, liiite risotto+fruktpuré och så en slurk amning vid nattningen. Jag skulle nog ha kokat riset till risotton längre för de flesta riskorn var hela, mixern tog inte riktigt dem. Jag tyckte det mesta hamnade utanför munnen så jag får nog vänta att ge honom resten tills han börjar tugga mer. Det blev alltså mest frukt och bröstmjölk idag, tur att han inte svälter för det:) Jag hade i alla fall rätt i att han älskade fruktpurén jag gjorde, kul!

Livsmedelsverket rekommenderar att bebisar från 8 månader äter 2 mål mat om dagen, både middag och lunch. Vi ger Emilio det ibland men oftast blir det bara en gång. Fast han är ju inte riktigt 8 månader ännu. Jag tänkte fixa ihop lite matlådor burkar till honom nu ikväll men det var ganska tomt i skafferi och kyl. Kött har vi i mängder, vi beställer köttlådor från ett närliggane charkuteri och fick i veckan hem 32 (jag skojar inte!) kg kött som vi får klara oss med tills nästa leverans i början av februari. Men en av lådorna var en jullåda med skinka, korv, revben och färs till köttbullar. Hur som haver hade vi även pasta och potatis och broccoli här hemma. Så det blir en omgång med potatis och broccoli som jag tänker kan fungera som lunch i några dagar. Jag tror inte de behöver äta kött till båda målen, kolhydraterna ska ju vara huvudingrediensen. Sen blir det en omgång med pasta, kyckling och broccoli till middagarna. Jag måste ta och köpa fisk snart för det älskar han och det är ju väldigt nyttigt.

Ikväll är Patrick på julbord med sitt jobb. Jag sitter här hemma framför datorn med barnmaten puttrandes i köket. Men jag tänkte se om jag inte hittar någon bra film att se ikväll. Sen har jag köpt mig en sån där pizza man värmen i ugnen-lyx! Får se om jag blir hungrig senare, vi blev bjudna på god senlunch vid 3 tiden idag och jag känner mig fortfarande mätt. Ha en fin fredagskväll-snart är det jul, kul kul kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar