tisdag 17 december 2013

Säkerhetsrisker för barn

Jag och barnmorskan pratade om säkerhet i hemmet innan. Hon berättade att det är i hemmet de flesta olyckor sker och främst i kök och badrum. Jag skrev ju ett inlägg häromdagen om att vi satt upp grindar, uttagsskydd, dörrstopp och skåpsskydd. Hon sa att det var bra att vi var ute i god tid och att det gäller att ligga steget före. Här är lite andra viktiga saker att tänka på:


  • Farliga produkter i kök och badrum. Vi har ju tvätt- och sköljmedel och parfymer på öppna hyllor i badrummet. Dessa måste vi flytta upp så att Emilio ej når dem. I köket kommer vi sätta lås för alla skåp och lådor så att han ej kommer åt något där. Även det skåpet som vi har som skafferi, eftersom vi alltid har nötter hemma och de lätt kan sättas i halsen.
  • Mediciner. Vi förvarar för tillfället våra mediciner och kosttillskott i svalen (fråga mig inte varför haha), och de kommer bli åtkomliga när Emilio lär sig krypa. Jag kommer samla alla i en låda och ställe ovanför kylen eller liknande. 
  • Småplock. Vi fick ett teströr idag som man kan stoppa ner saker i. Får de plats i röret betyder det att det är så pass smått att barnen kan sätta det i halsen. Jag ska testa alla Emilios små leksaker, typ klossar och sånt, och plocka undan ev. små saker. Skulle barnen sätta i halsen ska man lägga de på mage i knät och dunka de hårt i ryggen. 
  • Fönster. Det är oftast öglor på snörena som sitter på persienner och rullgardiner som barnen kan kvävas i, så upp med alla snören. Det är bra om fönstrena har spärrar så att de inte går att öppna helt utav barn. 
  • Sladdar. De flesta barn gillar sladdar och tuggar de hål på plasten runtom får de ström i sig. Spika fast sladdar eller köp kabelsamlare. Se till att inte sladdar till kaffebryggare och tekokare är åtkomligt. Sladdar till fönsterlampor är det svårt att skydda dem från, där får man nog bara vara uppmärksam. 
Det är mycket otäckt som kan hända och jag ska börja säkerhetsställa vårt hem ännu mera nu i dagarna. Här tror jag nästan inte att man kan överdriva. Man kan ju inte skydda dem från allt eftersom det mesta kan vara farligt, men man får göra så gott man kan, speciellt för de allvarliga sakerna.

4 kommentarer:

  1. Vilka bra tips! Jag ska också börja kika på sånt här framöver, det gäller som du säger att vara i god tid!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hon sa en del som jag inte tänkt på. Även att kolla om ugnen har vältskydd och fixa ett spisstänkskydd för grytor och varma oljor/vatten:)

      Radera
  2. Säger de nånting om att ni har katt? Typ matskålar, låda osv.?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det har de faktiskt inte gjort! Jag vet inte hur man ska göra med det..:S

      Radera