måndag 30 december 2013

Årsresumé

2013, året jag alltid kommer att minnas. Året då jag blev mamma. Året då jag större delen av tiden umgåts med min son. Så mycket jag har vuxit, så mycket jag har lärt mig. Tråkiga saker har också hänt tyvärr, sjukdomar som börjar smyga sig på släktingar, människor som sårar och gamla spöken som kommer och hemsöker. Men till allra största delen har jag bara bra minnen från detta året. Här är en liten årsresumé:

Januari-mars
Gravid i 6-8 månaden och höll fortfarande igång med träningen. Kände mig pigg och inte alls så tung som jag var! Inköpen till bebis var i full gång och vi köpte bl. a vår fina vagn och inredde klart barnrummet. I mars gjorde vi en egen gravidfotografering vid havet. Det ser varmt och härligt ut på bilderna men faktum är att det vita vid strandkanten inte är sand utan snö:)
Jobbet var stressigt ett tag då alla utvecklingssamtalen skulle hållas och överlämning skulle ske till den nya läraren. Vi var i Ystad och såg Carolina Gynnings konstutställning och råkade parkera flera kilometer därifrån så att vi fick gå en bra bit i kylan. I bilen ner blev jag så där akut kissnödig som bara en gravid kan bli så vi stannade vid ett gatukök och beställde lite mat. Det visade sig att de inte hade någon kundtoa och de sa att de inte heller hade personaltoa. Lögn förstås och dessutom var maten äcklig haha! Det slutade med att jag fick köra till ett köpcentrum en bit därifrån..



April
Nu var jag verkligen sprickfärdig och blev lätt svullen om fingrar och fötter. Jag gick hem från jobbet den 15 april och räknade med en lång väntan. Jag var ju övertygad om att gå över tiden. Tog en roadtid till Kalmar en veckan innan BF och hade rätt mycket sammandragningar. Natten när vi kom hem började förvärkarna och ett dygn senare var jag mamma. Den 30 april 2013 kl 02.09. 47 cm lång och 3005 gram ren kärlek. Förlossningen gick bra förutom att jag fick sys på operation. Det gjorde ont så ändå in i bomben men tack vare EDAn överlevde jag. Efter ett par månader var smärtan nästan helt glömd:)



Maj
Första månaden med ett litet spädbarn. Allt praktiskt rullade på men jag kände mig ändå osäker som mamma. Ville så gärna att min lilla bebis skulle vara nöjd så det enda jag gjorde var att amma honom, bära honom och sova med honom i min famn. Denna lilla lilla underbara pojke som var min son, åh så mysigt att bara finnas där för honom varje stund. I maj månad åt och gick jag på toa ca 1 gång om dagen haha, det var allt jag hann med! Vi hade besök från all släkt och vänner och var så stolta över vår lille prins. Mina mest nervösa stunder var de 2 gångerna jag åkte upp själv till affären, pulsen gick i 190 haha!


Juni
Vi börjar få lite mer rutiner när det gäller sömn och mat. Jag känner att det är mycket lättare att ha barn än vad jag innan trott. Emilio har ont i magen ofta vilket känns jobbigt, annars är allt frid och fröjd. Vi får de första leendena och hjärtat smälter om och om igen. Midsommar spenderar vi med släkten.



Juli
Sommar och sol, även om det inte blev så mycket bad. Men det blev många barnvagnspromenader/joggingturer och marknader. Patricks släkt från Ungern kom och bodde hos oss en månad, då visade vi dem Blekinges alla sevärdheter:) Patrick har semester så hela familjen är samlad. Jag började mitt sockerförbud och höll ut i mer än en månad. Vi hade Emilios första namngivningscermoni som blev jättelyckad! Plutten börjar mer och mer att "prata" med oss.

Augusti
Min låtsaspappa har sin 50-årsfest och vi har den andra namngivningscermonin för Emilio, lyckad även denna gången.




September-oktober
Patrick har börjat jobba igen och jag och Emilio träffar föräldragruppen, går på babyrytmik, babysim, träffar andra bebisar och är hemma och leker. Dagarna går snabbt och är roliga. Han växer och utvecklas så det knakar! Han lär sig sitta själv, kan sitta i barnstol, ha sittdel i vagnen, gungar, börjar äta mat... Jag lämnar Emilio och Patrick hemma en helkväll för att gå på en kompis 25-årsfest. Det var långa förberedelser med att pumpa mjölk, dricka ur flaska och nattas av pappa. Men allt gick bra såklart!

November
Jag fyller 25 och har maskerad. Patrick är borta med jobbet i några nätter så vi övernattar hos min mamma och sover även själva. Vi hänger mycket på öppna förskolan . 

December
Julpyssel och bak, mentala förberedelser inför att börja jobba, en ålande bebis som bli snabbare för var dag. Avslutning på rytmik och öf. Denna månaden har vi varit väldigt sociala och knappt varit hemma själva en enda dag. Tänker tillbaka på året som har gått snabbt men ändå känts långt- så mycket har ju hänt. Inga resor eller större händelser, förutom att vi blivit föräldrar då, men ändå så många små fina stunder. Så många fina nya minnen med vänner och familj.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar